elproblem? på rev

knatt3

Välkänd medlem
12 aug 2007
173
0
16
skellefte
jag tror att ja har något elfel i reven, hastighetsmätaren och varvmätarn funkar inte, dom lyser men funkar inte, och ibland lyser alla varningslampor när jag startar skotern och ibland lyser ingen, och i morse när jag startade skotern funkade allt som vanligt men sen slog jag av den och startade den igen å då var det dött igen,
någon som vet vad felet är?

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
du kan även ha ett relä som sitter fast buntat på elslingan under mätarhuset när de relät ger upp brukar mätarna börja leva sitt egna liv kolla de.

knatt3

Välkänd medlem
12 aug 2007
173
0
16
skellefte
har bytt det här relät men felet är fortfarande kvar..

vad kan det då vara? finns det fler relän någostans?

jakkan

Medlem
17 nov 2010
6
0
1
Jag håller på med samma problem på min rev 600ho -04, mätarna lyste men ingen av dom fungerade förrutom att helljus lampan visades på hastighetsmätaren. Jag lossade på alla kontaker men hade dock ingen kontaktspray att kladda med.
Jag köpte 2 st begagnade mätare och kopplade in dom. då fick jag igång min varvräknare men icke hastighet. Det där reläet ni pratar om.. jag ringde fritidsimport i Örnsköldsvik som har haft ski doo tidigare och dom sa de va endast för hel och halvljus??

ska köpa kontaktspray och sedan kontollera kabeln ner till hastighetsmätar givaren på drivaxeln.. funkar inte de tänker jag köpa en ny givare.

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Jag håller på med samma problem på min rev 600ho -04, mätarna lyste men ingen av dom fungerade förrutom att helljus lampan visades på hastighetsmätaren. Jag lossade på alla kontaker men hade dock ingen kontaktspray att kladda med.
Jag köpte 2 st begagnade mätare och kopplade in dom. då fick jag igång min varvräknare men icke hastighet. Det där reläet ni pratar om.. jag ringde fritidsimport i Örnsköldsvik som har haft ski doo tidigare och dom sa de va endast för hel och halvljus??

ska köpa kontaktspray och sedan kontollera kabeln ner till hastighetsmätar givaren på drivaxeln.. funkar inte de tänker jag köpa en ny givare.
Har ett liknande problem på min summit 800 -05. Allt fungerar utom hastighetsmätaren. Bytt givaren på drivaxeln men det hjälpte inte. Funderar på att byta mätaren men ska pröva med kontaktspray först. Skrik gärna till om du får det att fungera, kanske är samma fel på min maskin!

jakkan

Medlem
17 nov 2010
6
0
1
jag tror jag har hittat felet på varför min hastighets mätare inte fungerat.. tog lös givaren och såg det saknades nånting. Magnet adaptern som sitter där va borta och troligtvis har tidigare ägare slarvat bort den efter motor renoveringen. adaptern är beställd och ska testas igen sen :)

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
Jämtland :D
vet att knappen på mätaren/mätarna kan fasna inne, asså den till trippmätaren å så, då ballar elen ur men bara pilla ut den lr tina om den frusit fast så funkar det nog igen....

knatt3

Välkänd medlem
12 aug 2007
173
0
16
skellefte
vet att knappen på mätaren/mätarna kan fasna inne, asså den till trippmätaren å så, då ballar elen ur men bara pilla ut den lr tina om den frusit fast så funkar det nog igen....
har haft det felet förr, då stod det scale i matären har jag för mej.
finns det ingen som kan hjälpa mig att få till det, ska prova igen med kontaktspray ikväll...

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
på min rev så har mätarna också ballat ur...
motorlampan blinkade men det fick jag till genom att fixa till en kabel till en kontakt (var lite glapp) ..
har även erjat i kontakterna och då lös mätarna bara utan att fungera och det löste sig med kontaktspray ..
men kom ihåg att köpa BRA kontaktspray, från ex en låssmed, för att annars är rengöringen rätt meningslöst!

ha med en polare, starta skotern och pilla i alla kontakter medans polaren kollar mätarna, kanske bara är glapp någonstans!