Elproblem Cheetah 1988

svebba

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Sundsvall Sverige
Hej!
Jag har problem med överspänning på min Cheetah 88:a. Misstankarna riktas på spänningsregulatorn som jag planerar att byta. Det jag funderar på är hur elsystemet är funtat. Hittar ingen likriktare då jag har ett batteri med i elsystemet. Regulatorn har endast två anslutningar varför den inte kan innehålla en likriktarbrygga (om denna metod används). Har någon mekat isär ett elsystem på en Cheetah som har erfarenhet av detta? Tacksam för svar!

MVH
Lars Svedberg
 

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
blåser den lampor på löpande band ?
det gjorde min exciter pga att jag glömt o sätta i spänningsregulatorn... testa med en ny sådan . det funkade klockrent när jga satte i den. kolla även över alla kopplingar. gör rent vi behov.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det kan tänkas att man bara använder halvvågslikriktning. I så fall räcker det med två anslutningar samt jord på regulatorn/likriktaren.

En normal spänningsregulator för en skoter utan batteri fungerar ju så att en triac eller tyristor kortsluter "lysspolen" under en del av varje period för att hålla spänningen nere. Det är inget som hindrar att man gjuter in en likriktardiod och ett seriemotstånd för att få lagom laddström i samma burk.

Om det går att pillra bort gjutmassan är det ju ganska lätt att reda ut hur regulatorn är kopplad invändigt. Ofta blir massan rätt medgörlig efter att ha legat i kokande vatten en stund.

 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Den innehåller troligen en diod för likriktning.

En "vanlig" spänningsregulator till en skoter som ej har batteri har bara 1 anslutning som brukar var gul.

Du har 2 den ena gul och den andra röd.
Den röda är likriktad spänning till batteri och den gula är spänning från belysningsspolen. Kom bara ihåg att hela "klumpen" måste vara jordad i chassie för att funka.

Om den är väck och du vill komma billigt undan så kan du köpa en spänningsreg. till en skoter utan elstart och bara koppla in en diod för laddning av batteri.

Det har jag gjort på min supertrak och det har funkat i 10år nu.