Elfel Viper..

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har en kompis som har lite strul med sin Viper. När han ändrar mellan helljus och halvljus så dör instrumenteringen men kommer tillbaka efter några sekunder.. Och när han bromsar så dämpas framlyset ner en aning, någon som varit med om nå dyl som vet vad det är för fel?

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
låter konstigt det med backen men på min hade jag samma fel med instrumentet som dog om man la in helljus felet för mig var att jag hade för låg tomgång fick inte nog med ström om man la i helljus ändrade tomgången till 1800rpm felet borta just det skotern dog även förut när tomgången var låg inte nu längre

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Låter som ett jordfel. Svårt att säga var det sitter bara... kolla - anslutningen mot chassiet.

/L

Har en kompis som har lite strul med sin Viper. När han ändrar mellan helljus och halvljus så dör instrumenteringen men kommer tillbaka efter några sekunder.. Och när han bromsar så dämpas framlyset ner en aning, någon som varit med om nå dyl som vet vad det är för fel?

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
det har garanterat skavt sönder kabelstammen under motorn.. jag har haft de själv på min. jag hade precis samma symtom

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Han har plockat ur motorn och håller på att felsöka men inte hittat nå synliga skador på kabelstammen än så länge iaf..

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Jag tror att det är fel på statorn!
Mät mellan stiften på dom vita kablarna som kommer ut ur motorn, det ska vara samma motstånd i alla 3. Det händer att dom brinner av där kablarna sitter ihop med själva lindningen på statorn.

Yamaha Nikkes

Medlem
11 dec 2009
26
0
1
samma fel på min, ni ska se att ifall han laddar batteriet kommer de försvinna (så länge de e ström) men tyvärr är de statorn som har farigt eller något annat problem så de inte får ström att ladda upp batteriet !

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag hade ett liknande fel på min srx. När man slog på hellyset slocknade allt, men det kom inte tillbaka förrän man slog tillbaka på halvljus. Tog lös kontakterna till fram och bakljus och sprayade på lite elektronik cleaner eller vad det nu heter och då funkade allt som det ska igen.

Så troligtvis ett litet jordfel någonstans.

victorduvet

Medlem
21 feb 2010
14
0
1
Umeå
Vi har hittat felet. En av dom 3 vita kablarna hade gått av. Tack för all hjälp.

var finns dom vita kablarna?

jag har nämligen också elfel på min viper.

tankmätarn och varningslampan blinkar. den som varnar för låg olja. lite bränsle o.sv

det blinkar helatiden typ..

så någon som kan tipsa om mer exakt var jag ska kolla efter e.v kabelbrott?

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har du provat å tankat ;) Låter som det är tankmätaren som spökar iaf, kanske någon kontakt till tankmätaren som inte sitter ihop..

victorduvet

Medlem
21 feb 2010
14
0
1
Umeå
Har du provat å tankat ;) Låter som det är tankmätaren som spökar iaf, kanske någon kontakt till tankmätaren som inte sitter ihop..

jodå tankade senast idag.
men det blinkar hela tiden :( får ta in den i garage och söka efter kablar som blivit skavda, :p