Elfel gammal Cougar 440

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag håller på och bygger om ungarnas Cougar 440 -93 så den står i molekyler och tänkte ta itu med ett intermittent irriterande elfel. Fanstyget går inte stänga av ibland...och det är ju dumt.

Är det någon som har ett bra elschema till dessa eller vet vart jag kan få tag på ett. Det finns en servicemanual till AC 1990-1998 på nätet men den stämmer inte så bra med verkligheten på just cougar. Hela den modellen verkar vara lite one of a kind oavsett vad man ska göra med den.

Jag höll på med detta redan ifjol och jag har för mig att jag då konstaterade att CDI:n betedde sig märkligt på vissa ledare så jag har beställt en ny från skoterdelen. Sen ska jag fysiskt gå igenom alla kablar för höljena är så sköra så det är en massa sprickor på den = överslag. Jag hoppas statorn är hel men kanske någon vet vilka värden jag ska förvänta mig vid uppmätning?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hmm...misstänkte det. Jag får ta och mäta och se hur det ligger till samt kolla igenom allt kablage. I början så var det ju tvärtom att den dog lite då och då eller gick dåligt och då var det trasiga kabelhöljen som gav överslag och det kan ju vara fler sånna (förhonningsvis). De är ju lättare att åtgärda.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Du kan koppla bort hela skoterns elsystem tillfälligt för att utesluta kablage och dödare.Prova dra isär första elkopplingsplint ut från stator och kolla om den ger gnista då. Om de inte funkar måste man bygla ihop två kablar i den plinten för att få gnista de är endera systemet open or closed lope. Jag törs inte säga vilka kabelfärger man ska bygla ihop. Om du har tur kan de finnas video på det på Youtube de finns film till mång ac från 90- ivf. Arctic cat på 90 atlet hade bedrövligt dåligt elsystem som de faktiskt kan va helt omöjliugt att fixa. Jag har kopplat bort hela elsystemet på min 98a Thundercat för jag hittade inte feklet på minst 8 år sökand den åt statorer på löpande band. De är enkelt att koppla bort man kopplar bara in dödmansgrepp och dödare i första kopplingsplint typ samma ställe som man byglar som jag nämnde tidigare.

Här har du två filmer en på hur du mäter 440 statorn och en film på hur man tjuvkopplar i plinten på större motorer. Nu är de felt motor han tjuvkopplar men du förstår tekniken ivf. Någ av filmerna bör va rätt för din stator och om du är fräck chansar du på tjuvkoppling i plinten. Jag tror inte man grillar något sålänge man inte startar motorn.


 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kanon, precis vad jag var ute efter. Gick ut och mätte direkt och utifrån detta så är spolarna för tändningen ok (1156 ohm totalt, 1140 ohm och 16 ohm). De gula kablarna är ok. Men nu är det ju "klipp och klistrat" så det sitter ju lite kabelskor lite här och där men en sak som inte är lika är när han mäter jorden. Då mäter han mot ett honstift som inte har gul kabel i kontakten med 4 stift...den kabeln är svart och på den här maskinen går den in i CDIn. Det verkar dessutom inte gå ner någon kabel mot statorn. Måste kolla detta noggrannare men jag måste riva lite mer för att komma åt. Det får bli helgens bekymmer. Stort tack för dessa videos.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De va synd kabelfärgerna inte stämde de ställer till mycket griller i huvudet. Att den visar rätt ohm värde är bara pålitligt till 70% de finns forfarade 30% chans att den är felande för de är luriga jäklar statorspolar. Ett lite säkrare mätmetod är att ha statorn lös och värma den med minst en hårtork gärna varmluftspistol och även knacka på den. Nu kommer jag inte ihåg vad du skriuvit tidigare men nhar du provat de simplaste att tjuvkoppla förbi tändningslås dödarknapp och av om du har dödmansgrepp? Dödmansgreppet skulle jag prova tjuvkoppla först för de är känsligast. Tjuvkopplingen är endera så enkel att du drar isär kablarna i närmast kopplingsplint vid dödarna eller så måste två kablar byglas.
De finns även en enkel utväg så du slipper skruva ihjäl dig de är att koppla in dödare direkt på picuppspolen eller kabeln in till cdi box. Men då gäller det att alla dödare går rätt väg dvs dödmansgreppet ska bryta när den dras ur.Dödarknappen och tändningslåstet dödare funkar ändå fast de kan gå bakvägen ber på om de är open or Close system på den. Dödmansgrepp finns billigt i båda ves open or close. På kompisaren Thundercat som inte gick stänga av kopplade vi in dödarna på kabel till cdi. Men inte långt efter vi tjuvkopplat den la statorn av helt den gick bara på tomg och strax över tomg.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ähh...vafaan...kom just på att den kabeln är ok, den går aldrig ner till statorn utan den går från kabelhärvan till den 4-poliga kabeln och runt till samma härva som den 3-poliga och den går vidare till cdin så det är som det ska vara.
Nya Cdin ligger och väntar på posten så den monterar jag i helgen. Ska även sätta dit nya framdämpare och en boggie från en zr600 green clicker. Har monterat fotsteg från en 2019s Ski-doo freeride så blir det ordning på elsystemet och lite andra saker så kan det bli en kul bus-skoter till ungarna. Kanske det blir jag som tar den😂

Förresten, vad är det för kablar som går till förgasarna. Är det till någon gashängshistoria?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
kaqblarna till förgasarna är gashängsskydd de är bra om de är inkopplade för att rädda liv. Men jag skulle även satt dit dödmansgrepp på maskinen speciellt då ungar ska köra den.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jo jag vill få till alla tänkbara stoppfunktioner. Tyvärr så har ju någon tidigare ägare bytt styre och satt dit nåt högt eftermarknadsskit inkl gas och broms samt tagit bort alla knappar så det har ju bidragit till tjorv med elsystemet. Nödstopp sitter där och den funkade förut men så blev det något fel i våras att den i bland inte gick stänga av.

Är det någon som har ett komplett originalstyre till en 90-tals AC så skicka gärna ett meddelande.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om den enbart haft nödstoppslina och ni har dödat motorn enbart med den så lär felet ligga i nödstoppen. De man köper billigt på skoterfirmor håller max en säsång sedan glappar de pga inv ärga rost mm. Så byt ut den och sätt dit nya strömbrytare så kan de ev inte va något mer fel på skotern.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Gick igenom alla kablar idag och dels var tändningslåset dött (lite märkligt för det genererade egentligen ett fel som borde vara tvärtom, att den inte skulle kunna starta). Nödstoppen var OK. Gashängsbrytarna var förbikopplade. Sen var det spruckna kabelhöljen vid CDIn så där kan det faktiskt ha blivit överslag eller liknande. Satte dit en ny CDI, tog bort tändningslåset. Sen sitter det ju en antal kablar som inte används så dessa tejpade jag över så jag slipper fundera på dem vid eventuell framtida felsökning. Elschemat i Clymers bok verkar stämma hyffsat om man kollar på en Prowler 440.

Var iväg och hämtade boggien som den ska få och han som hade den hade även styret inkl gasblock och stoppknapp kvar till en zr600 green clicker så jag köpte det också. Det passade bra och stoppknappen bör åtminstone gå få in enkelt. Kanske får till gashängbrytaren också. Har ingen möjlihet att starta den än på ett tag då den saknar lite förmycket delar än men det lär väl lösa sig.

Är det någon som har koll på hur centerdämparen till en green clicker är uppbyggd (kanske är fler zr-modeller som har samma sort). Den är ju justerbar från styret, hydrauliskt. Tyvärr var en nippel på slangen mellan reservoaren och dämparen avbruten så jag behöver fixa en ny sådan. Men hur ska olja fyllas på i dessa eller rättare sagt i vilken ordning. Har bara renoverat KYB utan behållare och de här ska nog också gå få till men frågan är hur det är tänkt att man ska göra. Om någon sitter på en manual till dessa så hojta till. Kanske någon har slangen också.