El fel mountain 800 2003

Empafoshoo

Välkänd medlem
15 feb 2010
116
0
6
Kiruna
Tjo!

Har ett fel på maskinen dvs får inte ngn gnista alls, här lämnat in den på verkstad men dom har inte gjort ngt spec, endast lindat om statorn. Funkade dock efter det ett fåtal mil i fjälls, men nu är den stendöd! Ingen gnista alls....

Någon som kan har en aning om vad som kan vara problem?:)

Tips är välkomna!

mvh

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Kan väl egentligen va de mesta, bara å hoppas de inte är de dyraste som gett upp... Du råkar inte ha en kompis som har en liknande maskin? Jag hade börjat med att försöka utesluta tändspolen och triggerspolarna(känner av vevaxelns läge, när gnistan ska komma)... Hjälper inte de så kan de ju va mpem-boxen(=dyr), eller kanske nåt annat som ja inte kan komma på...

Btw, kollat så de inte är dödaren eller nödstoppslinan som jävlas, skulle kunna va så enkelt med...

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Sätt en voltmätare på kontakten från spolen så ser du om du får någon spänning när du drar i startsöret. (ta ur stiften så går det lättare att dra runt) du bör hinna se att det går upp till mer än 10 v växel om allt är riktigt beroende på hur snabb voltmätare du har. Om det ser ok ut så skulle jag testa med en annan DPM modul som Tobbe_87 föreslår. Du kan använda en modul från en -03 till -05 skidoo eller Lynx för att se om du får gnista. Jag råkar ha en beg DPM modul som passar din maskin. Vet att det är ett känt fel på BRP så jag har har haft en på lager om olyckan är framme. Man inte vänta flera veckor på en ny modul under skotersäsongen. Kolla att du har detta brp nummer 512059661 på din modul