Efterlysning crossfire 800 -07

m76l

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
avesta
Jag efterlyser min arctic cat crossfire 800 -07 som stals den 29/1 i Avesta södra dalarna,den var låst med godkänt mattlås och stod i ett låst garage.Tips kan lämnas till polisen i avesta .Jag har gjensidige som försäkringsbolag och dom ersätter tydligen inte snöskotrar.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Sv: Efterlysning

Vänta nu, påstår de att du inte ska få ersättning?
Vad har du för försäkring?

På deras hemsida står det klart och tydligt,
Halvförsäkring

Trafikförsäkring
Glas
Brand
Stöld
Krishjälp
Rättsskydd
 

m76l

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
avesta
Sv: Efterlysning

Gjensidige halvförsäkring hade jag,men det spelar tydligen ingen roll när dom tror att det är bedrägeri från första början så jag sitter och väntar på att polisen ska hitta skotern,magsåret är nära nu
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tyvärr både rationellt och inte ovanligt. Visst kan bolaget neka dig om de misstänker bedrägeri. Det finns säkert också i avtalsvillkoren.

En enkel form av uttröttningsteknik. Bolaget vill lägga upp en vägg av advokater och paragrafer så att gemene man ska tröttas ut innan de rett ut begreppsdjungeln. Tanken är att om man lägger upp tillräckligt mycket pengar(makt) på bordet så ska motparten ge upp av utmattning innan det blir en tvist.

Men har du på fötterna så kommer det att sluta väl.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
tråkigt att höra att bolag beter sig så ..

en fråga till arjeplogarn som verkar duktig inom detta:
för att åka dit för bedrägari, måste dom kunna bevisa det? om inte, så ligger m76l risigt till eftersom dom inte ersätter den pga bedrägeri .. har aldrig hårt talas om detta och tycker det verkar väldigt konstigt .. kan dom verkligen neka en ersättning för skotern om dom inte hittar bevis för bedrägeri?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
AlexA: Ja men du måste skilja mellan den civilrättsliga delen och den brottsrättsliga delen som flätar in sig i varandra i det här fallet. Den brottsrättsliga delen rör brottet bedrägeri och det handlar om individen mot samhället. Där finns det en miniminivå på bevis för att man ska kunna bli dömd. En polis ska hitta nog med bevis för att kunna ge nog med bevis till en förundersökningsledare. En förundersökningsledare ska ta en titt på bevisen och hitta ännu fler och sammanställa dem i en förundersökning som lämnas till åklagare. Utifrån förundersökningen och bevisföringen ska sedan åklagaren få hela rasket att hålla i domstol bortom alla rimliga tvivel, dvs att alla andra förklaringar blir osannolika.

Den civilrättsliga delen här handlar om avtalet mellan dig och försäkringsbolaget. Det kan båda parter dra sig ur närhelst någon känner för det. Det finns till och med klausuler i avtalet som gör att avtalet upphör. T ex vid försäljning från individens sida eller misstanke om bedrägeri från bolagets sida. När det gäller civilmål dömer domaren till förmån till den vars historia är mest trolig. Dvs du behöver inte bevisa något till 100% som i ett brottmål utan du ska bara vara tillräckligt övertygande.

De tvister där det inte existerar tillräckligt med bevis för att bli fälld i ett brottmål men ändå med några skumma omständigheter kan vi ta som exempel. Låt oss för enkelhetens skull säga att dessa tvister skulle kosta 10 000 kr i advokatkostnader innan parterna enas i en förlikning. Om den genomsnittliga försäkrade skotern är värderad till 70000 kr så krävs det bara att var sjunde som blir nekad ersättning inte går vidare för att du ska nå break even ekonomiskt. Eller med andra ord: Om den genomsnittliga skotern är värd 70k och bolaget nekar 7 st ersättning och 6 tar bolaget till domstol och de förlikar direkt och en inte orkar så kostar det bolaget precis lika mycket som att bolaget hade gett ersättning till alla sju.
Nu kommer inte 6 st att ta bolaget till domstol eftersom att de flesta ser alldeles för stora hinder/är för lata och att det känns övermäktigt för många så bolaget kommer hamna på rätt sida av break evengränsen. Dock kan inte bolaget neka för många eftersom att de då kan tappa kunder.

Det där var ett VÄLDIGT förenklat exempel och dessutom måste man ta en hel del för givet men det illustrerar hur incitamentet förändras med omständigheterna.
 

m76l

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
avesta
Jag har en del bevis kaprondellen som dom kapade mattlåset lågkvar på golvet,tändnings låset som var sönder brytet, 3 vittnen som hörde en skoter kl 0300 natten till måndag. det privat deckarn från bolaget hakade uppsig på var att vi hade lagat garage porten men man vill ju inte ha garaget olåst en månad,hade karln kommit tidigare hade han även sett både fotspår och hur dom hade åkt därifrån
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
men är försäkringsbolag verkligen så dum? även om dom tjänar just på dessa 10 fall du tog upp, i längden .. så tappar dom folk? bara genom att dom visat detta beteende kommer iaf jag aldrig att försäkra skotern där, även om dom med tiden ändrar sig och ger pengar till m76l ..
 

m76l

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
avesta
Nu har jag kopplat in advokat och överklagan har skickats,det hade ju varit roligare att kunna varit upp i jämtland och åkt på maskinen som det var tänkt jag hann åka på den 2gånger.
 

m76l

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
avesta
Det känns som att kommer att ta en riktigt lång tid, jag uppdaterar så fort jag fått reda på nånting de ända man kan göra nu är att varna allaför gjensidige
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
håhåjaja.. får hoppas att det ordnar sig för dig.
Har ett pågående ärende med dem när nån bandit tog frugans bil och gjorde en "smach and grab" får se hur det går... har 5 försäkringar så jag får väl byta bort dem om det inte går som jag vill...
 

m76l

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
avesta
Efter ca 4 månader och byte av advokat fick jag pengar av gjensidige men dom drog av 15000 kr i omkostnader och strul som dom själva har orsakat.+ självrisken
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
fyfan! jag fortsätter nog med folksam fast dom är lite dyrare, har iaf inte varit strul med dom hittills när olyckan/oturen varit framme!