Edge eller Pro x 600? behöver rådgivning.

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
Hej! sitter o klurar nu inför skotersäsongen vad för skoter jag ska inhandla, hade tänkt mig +-40k och jag vill ju såklart ha en väldigt fräsch skoter så har kikat lite på Edge x 02orna som har bättre dämpare och är lite förstärkt gentemot -01an. hittat några som gått väldigt lite +-300 mil typ, vilket iaf jag tycker låter bra när det är tänkt att ha den en längre tid med förhoppningsvis för***** mycket körglädje :)

men är det värt det att försöka få tag på en Pro x istället? Jag gillar att köra hårt och leka men det är ju inte precis så jag hoppar meterhöga hopp eller kör på nån bana eller så. man får ju tänka såhär att alla pro x lär ju gått minst 600 hårdkörda mil för en i samma prisklass.

någon F7a eller liknande i samma prisklass är jag inte heller ute efter för det är väl samma visa där, + att jag tycker det behövs på tok för mycket service med A-C maskinerna (har tyvärr dålig erfarenhet av det, ifs på en gammal A-C maskin)

Vad tycker ni? + är det verkligen bra kurs när Edge'arna ligger i 35-45 papp nu? låter lite dyrt för en skoter som är års 01-03

sen är jag kanske lite subjektiv mot polaris att jag vill ha en för mina bröder har både RMK 900 Dragon och IQ 600 HO som är helt underbara att köra :)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Låter som det blir en Edge för dig :)

En Pro-X kräver en hel del mer av föraren för att skotern ska få komma till sitt rätta.

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
Ja men ända skillnaden är väl att pro x tål mer stryk ? förstärkt och hårdare dämpare m.m

Annars är det väl samma motor i båda skotrarna och dom är väl lik i det mesta?

Pro x är ju "crossversionen" av edge väl. mjo är helt inställd på edge nu, tror den kommer uppfylla alla krav :)

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Pro X är som du säger en crossversion av edgen, med hårdare dämpare/hårdare dyna/förstärkt lite här å där tror att motorn är i princip samma kan skilja på något kommer inte ihåg exakt. Men Pro X kräver att du kör ganska agressivt för att skotern ska "må bra" dvs att den följer lydigt dina kommandon, PGA den hårda fjädringen så är maskinen inget för nybörjare eftersom att den kan kännas lite vinglig i låga farter måste som sagt hålla lite tempo för att den ska fungera till 100.

Men gillar du att smiska led stenhårt och inga meterhöga hopp så blir du nog helnöjd med edgen som är en underbar maskin. Anledningen till det "höga priset" är väll främst för att det är en mycket eftertraktad maskin med gott rykte för hållbarhet/pålitlighet och extremt rolig maskin.

Vilken du än väljer kommer du bli toknöjd det kan jag garantera :D

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
Någon nybörjare är jag inte när det gäller att köra skoter men det va bra att gå igenom det här för det gör mitt val lättare :) jag känner nu med att jag inte behöver en Pro x för jag har nog ingen större nytta på det där lilla extra man får gentemot vilken tokfräsch edge jag får istället, som räcker när jag inte kommer vålda den med hopp och så (är ju ändå där man behöver den där värre dämparen/chassit)

Tack för hjälpen gubbar

Noname

Aktiv medlem
25 aug 2008
72
0
6
Pro Xen har kortare trailingarmar och har alltså kortare hjulbas en edgen vilket gör den lite mer nervös men får en snabbare styrning.

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
Ja men det är väl för att man ska kunna ta kurvor bättre på bana, vilket jag inte har något behov av.

Noname

Aktiv medlem
25 aug 2008
72
0
6
Ja men det är väl för att man ska kunna ta kurvor bättre på bana, vilket jag inte har något behov av.

Precis, det funkar inte alls om leden svänger mycket. Det funkar faktiskt enbart på bana..

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
haa haa, ironi mår man bra av ;) nä men om det är så vill du kanske veta att jag kikar lite snett på en pro x2 just nu..