e-tec vs "vanlig 600"

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag kan säga med säkerhet att den är snålare. rätt ordentligt jämfört med en förgasad och ändå betydande jämfört med en SDI.

Inte testat så många andra maskiner, skulle inte säga att kompisens IQ 600 RR känns slöare/rappare effektmässigt, däremot känns ju chassit annorlunda, i både positiva och negativa bemärkelser, men det tillhörde ju itne frågan.

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
jag tycker etec 600 verkar sakan en hel del vridmoment än vad sdin har... provar man båda samtidigt så känner man enorm skillnad. gör kanske inte av sig så värst på vanlig ledkörning men ska du ut i pudret då orkar inte etecen riktigt. min erfarenhet iaf

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Inte så kul med e-tec då. Tycker min sdi får jobba på bra i pudret, där märks det att det saknas lite kraft. Har 44mm matta och nerdrevat men det är svårt att få fart. Den tar sig riktigt bra men man får inte upp nån fart.

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Inte så kul med e-tec då. Tycker min sdi får jobba på bra i pudret, där märks det att det saknas lite kraft. Har 44mm matta och nerdrevat men det är svårt att få fart. Den tar sig riktigt bra men man får inte upp nån fart.
Får du upp motorn i det varvtal där den lämnar max effekt? Det jag läst om E'tecen på dootalk är att den har lite bredare register ( 3d rave ) vilket gör den något mindre krävande på korrekt inställning av variator. Det ska inte skilja så mycket på bränsleförbrukning heller.

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Får du upp motorn i det varvtal där den lämnar max effekt? Det jag läst om E'tecen på dootalk är att den har lite bredare register ( 3d rave ) vilket gör den något mindre krävande på korrekt inställning av variator. Det ska inte skilja så mycket på bränsleförbrukning heller.
Skiljer en hel del på bränsleförbrukningen.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
när jag kör min sdi på led så ligger den på 1.3 - 1.5 liter milen vilket jag inte spelar nån roll! ingen mening att punga ut 20000 kr extra på e-tecen när dem går faktiskt sämre enligt mitt tycke och drar nästan lika lite..:hmmmm:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Vet inte, har inte kollat vilket det är.
Men det är bara den allmänna uppfattningen jag har om den. Om jag ska göra en jämförelse mot min gamla Pro X2 700, nerdrevad och 44mm matta så kändes den starkare i lössnön. Det var ju iofs en 700 men trodde inte det skulle vara sån skillnad.

Sen tycker jag inte heller det skulle vara värt att lägga dom extra pengarna på en etec bara för förbrukningen. Min sdi ligger på 1.8 när jag kör hårt, förmodligen neråt 1.5 om man kör vettigt.

K

kenth

Har ingen erfarenhet av SDI men E-TEC har jag kört långt nu.
Lite slö i lössnö. Satte på SLP skidor och drevade ner 2 kugg. Blev en jävla skillnad för inte så mycket pengar. 44 matta är nästa steg.
Drar i snitt 1,5L/mil. Kommer ca: 21-25 mil på en tank, vilket är betydligt längre än de jag åker med(Polaris RR, Arctic cat sno pro och wildcat, Skidoo 550 mm.
50%mindre olja än de flesta.
Bytt 2 remmar på snart 479mil och då hade jag inte läge att köra in rem nr 2, utan det var full spätta direkt och den sitter på än efter 100 mil.
Tycker det var värt varenda krona för en E-tec.

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Då jag är alldeles ny i skoter världen, har jag inte så stor koll. Undrar vad det är för skillnad på SDI och E-tec motorn?

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
En väldigt förenklad förklaring och kanske inte 100%ig rätt.
E-tec är en direktinsprutad motor, bränslet sprutas in uppe vid tändstiftet. SDI är semi direktinsprutad, bränslet sprutas in i vevhuset.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
e-tec matar bränslet direkt in i toppen, mkt exakt förbränning, sdi matar in bränslet just ovanför insuget.

tror det är polaris insprutning som matar in det i vevhus trakten.