e-rec 600 09 utan komp på ena cylindern

miguran

Medlem
27 jan 2014
8
0
1
e-tec 600 09 utan komp på ena cylindern

Hej var ute och åkte i fredags det och det började med att den var trögstartad. När den äntligen startade så gick den riktigt. Tycker fortfarande att den var något trögstartad resten av dagen. På lördag började motorlampan att tändas och motorn gick i strypt läge. Stängde motorn och startade och då fungerade den igen detta upprepades flera gånger problemet uppstod när jag gasade på lite då tändes motorlampan, körde jag på låga varv så gick det bra. Till sist så var vi framme vid destinationen och då droga jag ur den och då fungerade allt som det skulle. Efter att vi varit på destinationen en stund så skulle vi åka hem igen och då skotern startade så gick den bara på en cylinder den närmas variatorn. Efter en stund så tänd den till och gick på båda igen i ca 1 kilometer då gick den över på en igen. Nu till fråga finns det någon möjlighet att det kan vara någon ventil av nått slag som hängt sig eller är det troligt med kolvhaveri? Varför fråga är att jag åkte på ett exakt liknande problem med min evinrude båtmotor. Hade absolut ingen komp på den på en cylindern exakt som på skotern men där var det en avgasventil eller vad det nu heter som hade hängt sig. Turligt nog lossnade den av sig själv huxflux men vi trodde att det blivit hål i en kolv. Här är det nu samma fenomen på min e-tec 600 09 som jag beskrivit ovan. Nu till frågan är det någon som vet om det skulle vara möjligt med samma fenomen med kärvad ventil eller tror ni att det är kolvhaveri? Skotern har många mil och vet inte om det bytts några kolvar på den innan.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Vågar man gissa att det är Jocke som skriver här ;) !?

Tyvärr finns det inget som ska orsaka komplöshet om spridaren inte rent av ramlat bort, utan troligen har en kolv farit. Då kolv passerat avgasport och börjar komprimera finns det ingenting som kan eller ska läcka ut kompression.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Kolla först vad felkoderna säger. Som jag förstår har du inte kollat kompen? Gör de! Har hört några som insprutaren pajjat för och då går den ju inte på den cylindern, om en kolv har gått är de ju konstigt om den hoppar igång imellanåt...

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Om det är Jockes maskin som jag tror så är den kompmätt med resultat 0 på ena sidan.

miguran

Medlem
27 jan 2014
8
0
1
Stämmer hampus ;) kompen är uppmätt med 0 som du skriver. Vad tråkigt att det inte fanns den möjligheten. Tror inte hellre att spridaren ramlat bort. Hade hoppats det skulle finnas någon mölighet då jag råkade ut för samma symtom på båtmotorn. Nu får man hoppas att cylinder inte pajat och att det inte är mera saker som är trasig.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Okej, lite koll har jag ;)

Tråkigt nog är det nog bara att riva och hoppas cylinder klarat sig, kommer du undan med ett par kolvar och packningssats behöver det inte bli så dyrt :) Men som jag sa till Jeppe så när den gått så långt vill man gärna se över rotax fettade vevlager i samma veva, slipper man ett vevlagerras förhoppningsvis.

miguran

Medlem
27 jan 2014
8
0
1
Hej igen! Ja din kunskap har jag bara hört gott om. Själv är man inte så insatt i läget. Ja jag håller med att det nu är lika bra att göra i ordning motorn grundligt. Är det fler saker i samband med rivning som bör bytas? Är det olika märken på kolvar, om är det skillnad på kvalitén?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Är som sagt vevlagren som är det som bör ses över i samma veva, sen byter man yttre packboxar, kolvar, packningar i stora drag, brukar tillkomma någon man hittar under renoveringen.

Sedan kolvar är upp till dig själv vad du väljer, dyra original eller ett par billigare pirat. Finns endel pirat kolvar som håller riktigt bra kvalité nu för tiden, spi, prox, snopro t.ex har jag bara bra erfarenheter av.

miguran

Medlem
27 jan 2014
8
0
1
Vad kostar orginal jämfört med bra pirat? Hur är det att få tag på cylinder om även den är paj.