"Durrande" ljud i fotholken på vänster sida på CF700 -06???

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Upptäckte förra helgen efter 50 mil tuff ledkörning ett "durrande" ljud från vänstra fotholken. Tänkte inte så mycket mer på det, utan trodde det kunde vara slidsen som gått varma (var mkt hård led) och lät mot mattskoningarna.
Idag var det det familjeåkning med pulka och allt kändes bra. När jag lamnat pulkan och frikörde lite för att sota ur, så var durret kvar:huh:!
La på en ny rem... ingen skillnad. Kollade slidsen och de var OK. Ruckade på variatorerna och allt verkar OK. Lyfte upp skotern och körde och ljudet är rätt svårt att identifiera, men det känns som det skulle kunna komma från DD/drivaxel? Servicarna är gjorda enl. bok och oljan byttes i våras och har gått 100mil denna säsong. Hela maskinen har rullat 300 mil och 100h.

Vad tror ni det kan vara? Blir väl till att rulla ner till verkstan...

Hälsningar!/ Martin

29 okt 2010
12
0
1
Piteå
Lagersats till drivaxel kostar 335:- på Rinab. Beställde där förra veckan men den lagersatsen jag skulle ha var restad så jag får nog vänta 1-2 veckor till.
Låter ju onekligen som om det är dessa som är slut. Byt innan du får följdfel såsom trasig drivaxel och kedjehus. Blir billigare i slutändan...

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Lämnade in min på verkstan i slutet av förra veckan och det verkar vara ett av dreven/lager i DD som är väck... har inte sett det ännu och vet inte heller vilket, men det skulle kosta 2 500 kr bara för drevet???
Lät svettigt, men är väl bättre att få det fixat i tid, än ett generalras!
/Martin

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Om det är ett drev i DD som är paj så skulle jag rekommendera att du köper nya drev på blocket eller dyl. och byter själv.
Då kan du ju byta till M7-drevning på samma gång för samma pengar, se bara till att köpa drev med nya lager så är det mycket lätt att byta själv.

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Hämtade hem maskinen idag. De har bytt ett derv i DD (med 5 till 6 mindre drev i det) och det var en liten kopparbricka i ett av de små dreven som gått sönder och var löst... Allt fixat, ny olja i DD, slides och allmän översyn. Meken på märkesverkstan tyckte allt så bra ut och att maskinen var fin. Lastade och åkte hem glad i hågen. Döm om min förvåning när jag kom hem och ljudet var kvar....:hmmmm2:
Ljudet påminner om när man var liten grabb och hade en kartongbit med klädnypa i framhjulet om ni förstår vad jag menar, samt att jag tror det uppkommer när man släpper gasen och "rullar"... Vad fan kan det vara, måste ringa meken imorgon igen!

/Martin

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Hej på er igen!
Ska stänga denna tråd nu.
Nu är min maskin fixad... puh, innan vi lokaliserade missljudet.
Det durrande missljudet visade sig vara ett lager i DD. Med rekommendation av Daltech (se länk) så pressade vi dit ett SKF 3203 2RS. Satt ett kinesiskt där original...?!
http://www.hsperformance.no/scooterf...ond-drive.html
Passade även på att byta drivaxellager (2 st). Vi fick ihop allt igår och nu är allt tyst och fint utan durrande missljud. Skönt!
Nu blir det bara lite tvätt å vax och sedan är allt färdigt till vintern.
Over and out!/ Martin

A

axelsson_vpg

Hej på er igen!
Ska stänga denna tråd nu.
Nu är min maskin fixad... puh, innan vi lokaliserade missljudet.
Det durrande missljudet visade sig vara ett lager i DD. Med rekommendation av Daltech (se länk) så pressade vi dit ett SKF 3203 2RS. Satt ett kinesiskt där original...?!
http://www.hsperformance.no/scooterf...ond-drive.html
Passade även på att byta drivaxellager (2 st). Vi fick ihop allt igår och nu är allt tyst och fint utan durrande missljud. Skönt!
Nu blir det bara lite tvätt å vax och sedan är allt färdigt till vintern.
Over and out!/ Martin
Skönt! Men vad gjorde egentligen verkstaden då? :O haha...

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Ha, ha, ja det kan man fråga... De hjälpte mig kostnadsfritt att både pressa i lagret i DD och till drivaxeln, men all eftermonterig gjorde en duktig mek.polare och jag hantlangade :)!

Last edited:
A

axelsson_vpg

Ha, ha, ja det kan man fråga... De hjälpte mig kostnadsfritt att både pressa i lagret i DD och till drivaxeln, men all eftermonterig gjorde en duktig mek.polare och jag hantlangade :)!
Haha okej, bra de iaf. Hoppas du får rabatt nästa gång något ska köpas där :)