Drivaxelproblem

madman_1077

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Hofors Sverige
Tjena

Har en Lynx Racing 440 -94. Funderar på hur man fixar ett glapp i drivaxeln? Min bromsskiva är nämligen glapp och följer man drivaxeln från den så kommer man till sekundärvariatorn vilket också går att skjuta lite i sidled. Det måste väl vara drivaxeln som är glapp?

Henke
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Förmodligen ska drivaxeln vara styrd i axialled vid det ena lagret (oftast det vid sekundärvariatorn). Kolla först att lagret sitter fast i lagerhuset (och att det sitter fast i chassit). Om det inte är det som är fel så får du försöka se om axeln kan röra sig i lagret eller om det är lagret som glappar.

Om axeln har varit lös i lagret så är det stor risk att den har slitits ner där. Det kan sluta med att du måste skaffa både ny axel och nytt lager i värsta fall. "bonnmekande" med körnslag i axeln för att få fast den eller bladmässing som mellanlägg brukar inte hålla länge.
Om axeln skulle vara mycket dyr eller svår att få tag på kan man fundera på att svetsa på material i lagerläget (eller smälta på mässinglod) och sedan svarva till rätt diameter.
 

madman_1077

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Hofors Sverige
Har kikat lite mer på drivaxeln nu. Har släppt loss den från sekundärvariatorn och bromsskivan. Det som jag nu undrar är följande. Drivaxeln har samma diameter längs hela förutom några centimer längst ut på varje sida. Om jag har förstått saken rätt så borde lagret sitta mot den kant där den smala diametern blir tjock. Det jag skulle vilja göra är att skjuta lagret en bit från den kanten för att få mindre yta mellan lagret och kanten på drivaxeln, detta skulle medföra i att glappet försvann vid sekundärvariatorn och att axeln skulle kunna gå att föra längre in vid bromsskivan så att glappet där försvann. Men då blir ju problemet glappet mellan lagret och kanten där axeln blir tjockare igen.
Hur löser man detta? Kan det fattas någon slags bricka på var sida om axeln för att få bort glappet?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hm.
Har det varit så där glappt så länge du har haft skotern eller har det blivit av sig självt? Kan det tänkas att nån har mekat där förut och satt ihop fel, eller verkar allt orört?
Titta i sprängskisser, de brukar ju finnas på nätet :)
 

madman_1077

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Hofors Sverige
Japp det har varit ända sen jag köpte den. Jag är ju ingen verkstadsmekaniker direkt så det är svårt att säga om nån har vart där förut, men jag tycker nog att det verkar orört. Jasså det finns sprängskisser på nätet, du har ingen aning om vart?

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Här på forumet brukar folk fråga efter länkar till sprängskisser stup i kvarten (några gånger i månaden åtminstone), oftast får de svar också. Bara att tröska igenom gamla inlägg :)
 

madman_1077

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Hofors Sverige
Jo det har jag redan upptäckt men jag har kikat runt lite på andra inlägg men har inte hittat nåt till Lynx har bara varit de andra märkena. En hade frågat om sprängskiss till en Lynx men på länken var det sprängskiss till ski-doo så inte vet jag om det är jag som är dålig på att leta? :)
 

T5

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Piteå Sverige
Det här är från en skidoo -94 men din kanske ser ut lika dan?
http://216.37.204.202/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=152&B=24