Drevning 800 Hillclimb

Jonkster

Ny medlem
13 feb 2010
4
0
1
Falun
Jag har en Ski-doo Summit X-RS 800 Hillclimb 2010 (varför så långt namn? Borde heta Ski-doo Hillclimb).
Jag tycker den varvar så otroligt mycket när man krypkör. Den ligger på 5500-6000 varv när man kör i 30 km/h. Jag har hört mig för och det ska tydligen bero på att drevningen är så låg. 19/42?
Är det likadant på alla nyare Summit och är det någon som har drevat om en liknande maskin? Fördelar och nackdelar?

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
dessa har typ en topphastighet på 110km/h innan mattan går av och är drevade för att ha kraft när man kör djupsnö sedan har dessa inte nå rem problem som dom tidigare xp summit där många drevade ner dom 5kuggar för att få stopp på remslitage

E

ejwbegysv

Toppfart för X-RS HillClimb är ca 142km/h (riktig hastighet).

Det första du bör göra är att laborera lite med variatorerna, går att ändra lite där... Nästa steg är att dreva om den, de flesta drevar dock ner inte upp :)

Ska du ligga och mysköra i 30km/h så kanske det inte är rätt modell :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Vilka varv den liger på vid alla hastigheter under teoretisk toppfart styrs med variatorerna och inte med drevning.

Hur är Hillclimb-summiten i övrigt? Grubblar lite i de banorna inför bytet till nästa vinter, (om dom nu gör en sån maskin nästa modellår alltså)

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
farfar fick då byta matta efter servisen när han skulle kolla in dom 151hp som skulle släppas loss men de slutade med att mattan gicka av vid ca 110km/h sedan är ju framvagnen de bredaste om man skulle kunna kalla de summit han funderar på att montera frugans everset framvangn då hon aldrig lämnar spåret endå :D

E

ejwbegysv

Vilka varv den liger på vid alla hastigheter under teoretisk toppfart styrs med variatorerna och inte med drevning.

Hur är Hillclimb-summiten i övrigt? Grubblar lite i de banorna inför bytet till nästa vinter, (om dom nu gör en sån maskin nästa modellår alltså)
Hej..

I föret som är nu, tillsammas med skidorna på innersta och utan krängningshämmare så fungerar det riktigt bra..

Jonkster

Ny medlem
13 feb 2010
4
0
1
Falun
Ska du ligga och mysköra i 30km/h så kanske det inte är rätt modell
Vid skogskörning i lössnö är det svårt att köra fortare om man inte ska studsa mellan träden.
Ja och nej. Om den hade varit drevat som en kort maskin hade den varvat 5500-6000 varv runt 50-60 km/ och det känns mer naturligt. Jag har en XP 600 SDI-08 som jag jämför med och det är väldigt stor skillnad i karaktären speciellt i lägre farter.
sedan är ju framvagnen de bredaste om man skulle kunna kalla de summit han funderar på att montera frugans everset framvangn då hon aldrig lämnar spåret endå
Om jag velat ha kass fjädring och inte kunnat ladda på efter leden eller hoppa hade jag köpt en vanlig summit. Jag vill ha en friåkningsskoter och då passar denna finfint.

Åter till drevningen. Blir den mer körbar om man drevar upp den en aning eller ska man bestycka om variatorn så den växlar på tidigare? Skriv gärna om du har erfarenhet av detta och har lite koll.