Dreva ner Fusion 600?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tja,

Funderar på att dreva ner skotern samt skicka på en 44as matta nu i vår.

Frågan är; kan jag gå ner 2 kugg utan att byta kedja?
Hur mycket rekommenderar ni att dreva ner maskinen? Även ni med IQ 600 kan ju svara, då maskinerna är i princip likadana.

Ha det!

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Det beror på, hur du drevar!
Byter du bara det övre drevet så skulle jag bytt kedja. Speciellt eftersom din maskin har en sträckare i form av släpsko
Du kommer att få driva in sträckaren ganska mycket om du bara byter övre, och då blir det en snäv kurva mellan drev och sträckare.
Sträckaren kommer att ta stryk och måste justeras med täta mellarum.

Men gör du som jag, gå ner ett kugg på övre och upp ett kugg på nedre så är det inga problem med att behålla kedjan.
Dessutom är priset på dreven överkomliga. (22-40)
Tycker själv att jag fick en mycket trevligare maskin med den drevningen.
/Jörgen

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena Jörgen,

Tack för grymt bra info, precis såna här svar man vill ha! :)

Vad låg prislappen på 22-40 på (om du minns dvs)?
Att gå ner ett steg på det övre och upp ett steg på det övre borde väl ge en total neddrevning lika med ca 1,3 kugg?

Rätta mig gärna, kan vara helt ute och cykla nu.

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Du kan ha rätt men tycker nog att det borde generera mer än 1.3
Effekten ska väl bli tydligare om man bara byter det övre men hur stor skillnad vet jag ej.
Priset har jag för mig låg mellan 7-800:- för 2 drev hos min åtf.
Däremot kan jag tipsa om Motorhuset i Östersund. Via deras hemsida kan du ladda hem
eller öppna direkt en prislista i excel format.
Förutsätter att man har office installerat på datorn.
Sen går du in på Polaris sprängskisser och tar reda på artnr. till det du söker.
Sen öppna rätt dokument och leta reda på artikelnumret så får du fram priset som återförsäljarna tar.
Det lustiga är att ett drev på 42 kugg kan vara 100:- billigare än ett på 41 t.ex

Nu kan jag dock inte komma och påstå att min drevning är optimal för din i och med att du ska slänga på en 44:a
Jag har endast originalmattan men med en hel del dubb istället. Blir rätt tung att driva den också.
Återkom gärna med info hur du upplever maskinen med den nya mattan.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Nej det är svårt att säga vad som skulle vara optimal drevning, men i dagsläget så har skotern en toppfart låångt över vad jag någonsin utnyttjar.
Att då får värre klipp och skönare tillslag på lägre varv, samt ett bättre driv i pudret (44:a) känns som den optimala förändringen på skotern.
Även om den på intet sätt är slö eller har dåligt driv i dagsläget, men man kan alltid få det bättre! :)

Ska se över de olika drevningsalternativen som man får utan att byta kedja, så får vi se var jag landar, men ditt förslag med ett ner och ett upp är helt klart ett bra alternativ!
Har du någon speciell variatorsetup på din, eller åker du original?

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Om nu toppfarten är långt över vad du utnyttjar så kanske en drevning med 21 40 skulle vara något. Ska gå bra att ha samma kedja med en kugg mindre.
Dock vet jag inte vad varvtalet blir med sådan drevning. Kanske måste förändra variatorsetupen.

Jag åker för tillfället med original setup som jag tycker är grym för att vara standard. Jag gjorde en beställning på ett EPI kit men som tyvärr visade sig vara slut och säsongen skulle i princip
vara slut när dom hade tillverkat ett nytt. Jag hade för avsikt att åka enduro med maskinen men en ändring i reglementet gjorde
att jag avstod ifjol. Och i år har inte tiden funnits men hoppas på förändring kommande år.