Dragon 700 -08 - Givare för utetemperaturen

norde70

Medlem
27 dec 2008
8
0
1
Tåsjö / Östersund
Hej,

Köpte en Dragon 700 -08 och blev intresserad av att koppla in en givare till utetemperaturen (när det nu bara är givaren som fattas), men tyckte att 600:- som Polaris ville ha var lite väl dyrt.
Snickrade då ihop en egen som fungerar bra, men har dock ett litet smärre bekymmer.

När man startar skotern kall visar den rätt temperatur, men vid körning visar den ~2 grader för varmt. Att den visar fel när man stått stilla med en varm skoter förstår jag, men skulle vilja få bort 2 graders felet vid körning.

Det finns två lösningar som jag ser det:

1:
Kalibrera om givaren så den visar 2 grader för kallt vid uppstart men korrekt vid körning.

2:
Flytta givaren till ett ställe som inte får värmd luft vid körning.

Eftersom jag skulle föredra alternativ 2, så kommer nu min fråga (efter mycket inledande text:)

Är det någon som har monterat en ute-temp på sin Dragon (gäller väl iof. alla Polaris) som kan förklara vart Polaris anger att givaren ska placeras ?
En bild eller två vore kanske det bästa om det finns någon vänlig själ !?

Mvh /Lars

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Sv: Givare för utetemperaturen

är också intresserad, vad har du för givare? borde gå ta en från nån skrotad bil eller nått? tänkte sätta min givare framför skotern där plasten ligger runt lyftbågen, borde bli ganska rättvisande.

norde70

Medlem
27 dec 2008
8
0
1
Tåsjö / Östersund

Hej,

det är bara ett 'enkelt' NTC motstånd som behövs. Mätte på vilken karakteristik som det skulle vara, och beställde sedan från ELFA (Avgifterna kostade mer än dubbelt som 10 motstånd :-(

Eftersom motståndet bara är ~4*2mm så har jag bara en provisoriskt koppling än så länge.
Tänkte försöka få till detta med 2 graders "felet" som jag nämnde i förra inlägget, och sedan göra en bättre och mer robust lösning (eventuellt göra ett litet kretskort så det ser lite bättre ut).

Kollade på sprängskisserna, men hittade inget matnyttigt :-(

Mvh /Lars

CrazyParent

Medlem
20 feb 2008
12
0
1
Gällivare

Hej,

det är bara ett 'enkelt' NTC motstånd som behövs. Mätte på vilken karakteristik som det skulle vara, och beställde sedan från ELFA (Avgifterna kostade mer än dubbelt som 10 motstånd :-(
Vad skall den ha för värde?? 1 kohm, 10 kohm eller 22 kohm.
Det bästa är kanske om du kan ge ELFA´s beställningsnummer.

norde70

Medlem
27 dec 2008
8
0
1
Tåsjö / Östersund

Hej,

nere vid huvgångjärnet kommer det ut några kontakter från kabelstammen, och givaren kopplas in på svart och brun/vit (på min 08'a iallafall).

Mvh /Lars