dränering i motorn? Watercross

850fib

Medlem
1 maj 2021
11
0
1
22
Sverige
Hej. tänkte köra Watercross i sommar. Inte tävla mest på skoj bara. Ska man sätta dränering i motorn? Och hur gör man det på bästa sätt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Du borrar hål på lägsta punkten i vevhuset och sätter fast slanganslutning där. Man kan gänga fast en m6 skruv som man har borra ett 3mm hål genom, och kapa skallen så man får på slang. Finns säker färdiga gängade nipplar också. Limma fast ett rör går bra också med JB weld eller annan kemisk metall. Men OBs förgrena inte ihop slangarna från båda vevhusen till en slang för då går motorn sämre. Låt slangarna gå rakt ut neråt bara och trula in en plugg i slangändarna bara. Borra hål rakt genom buken bara så blir de lätt att få ut vattnet. Fixa gummiplugg till bukplasten bara. De finns karosseri genomnföringspluggar på bildelsfiror.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De beror på vilken motor du har. Vissa har bölder från gjutningar som de finns uppimot 10mm gods och andra är bara 3-4mm tunna. Jag har haft motorerna isärplockade så på de lövtunna vevhusen har jag svarvat rör med krage utifrån sett och smidd ut röret inv så blir nitat. Brukar även lägga på JB weld lim runt röret vid den typen av nitning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Den tappar lite effekt pga förlust av vevhustryck men inte mer än någon ynka hk. Den kan ev öka i tomgångsvarv om jag mins rätt?