Ditt sämsta skoterköp?

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Vad gäller köp av skotrar, nya som gamla, så finns det många saker som gör att man i efterhand kan ångra sitt köp. Det kan vara allt ifrån att det var fel skoter för ens körning, att skotern hade dålig hållbarhet, att den var mycket sämre på en specifik typ av körning än vad man trott, att den var för svårkontrollerad, att den hade för klen motor för ens körning med mera. Vilket skoterköp var ditt sämsta och varför?

Mitt sämsta skoterköp, utan konkurrens, var min Polaris RMK 800 Dragon 2009. Inköpt helt ny inkl. en del utrustning för 117900:- (skoterpriserna har ökat en del sedan dess, så priset var jag nöjd med). För de av er som känner till er historia kring Polaris motorer så vet ni att 800 CFI av den årsmodellen var ett riktigt bottennapp. Den gick som ett arsel från första början pga. att man inte fått till mappningen för nordiska förhållanden, så den tvekade, hackade, dog ibland vid gaspådrag och gick allmänt orent och drog bensin som jag vet inte vad. Antagligen så gav den inte i närheten av de utlovade hästkrafterna heller. Vid 50 körda mil, just lagom till första påsken med nya skotern, så dog den mitt ute på älven och gick inte att få igång. Fick bogsera hem den, upp på släp och en timmas bilfärd till handlaren. Det var voltregulatorn som gett upp (också standarfel på 800 CFI av årsmodellerna kring 2009). En vecka senare (lagom tills att min ledighet under påsken var över) så var skotern tillbaka med ny voltregulator och ny mappning. Nya mappningen hade däremot hjälpt föga, skotern gick som ett ruttet ägg resten av våren.

Nästa vinter, ny mappning igen, hjälpte väldigt lite. Skotern gick fortfarande orent och tappade ofta all kraft exakt när man ville ha den för att lyfta skidorna över något. Vid 150 mil brann nästa voltregulator, fick bogsera hem skotern, släpa den till handlaren och få en ny voltregulator. Tror det lades in ytterligare en ny mappning då som inte heller gjorde någon skillnad. Skotern gick som ett arsel resten av den vintern och tankarna på att byta märke smög sig in och rotade sig. Var först inne på en Lynx Boondocker 3900 2013, men det blev till slut en Ski-doo Freeride 154" 2014 istället efter ytterligare någon vinter där RMK:n inte gick som den skulle. Det positiva i det hela var att den aldrig skar för mig, vilket många andra Polaris 800 CFI av samma årsmodell gjorde, men jag var ju orolig varje tur jag var ute att tiden skulle vara kommen. Något annat positivt var att själva IQ-chassiet ändå var lättkört och trevligt och gripper-skidorna bra samt att den inte var farlig på att ta variatorremmar. Fick också hyfsat bra i inbyte för den, 80000 kr har jag för mig och med tanke på att den inte kostade så mycket i inköp så tappade den inte så farligt i värde under åren jag hade den. Men sämsta skoterköpet som jag gjort (hittills) var den ändå, tveklöst.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Hade en Assault -09 med samma motor. Gick sämre och sämre för varje uppdatering så andra året var det bara en törstig 600a. Påsk andra året detonerade motorn, enda som gick använda var magnapull, tändplatta och kylvattenkåpan ovanpå toppen. (gick lyckligtvis på garantin men ändå)
Skrev till och med ett brev till Polaris Scandinavia där jag lugnt och sansat beskrev problemen och varför jag var besviken. men fick naturligtvis ingen respons... I mina ögon är alla skotrar med den tidiga CFI800 ett rullande chassi, oavsett om motorn för tillfället är hel.

Nr 2 på listan är den Polaris Ultra jag hade kring -00 nångång. Satan vilket rappel, skar med jämna mellanrum och drog soppa som en tok...
 
Reactions: Henrikssons

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
På 90 talet köpte jag en fin srx 440 den med svart huv och guld chassi = överlycklig. Den gick bra och fint under provkörningen vid köpet. Körde hem den på släp och drog in den i garaget. Dagen efter så skulle jag köra ut den ur garaget men motorn skar innan skidorna nådde snön utanför garaget , den höll ca 2 meter :)
 
Reactions: Henrikssons

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
På 90 talet köpte jag en fin srx 440 den med svart huv och guld chassi = överlycklig. Den gick bra och fint under provkörningen vid köpet. Körde hem den på släp och drog in den i garaget. Dagen efter så skulle jag köra ut den ur garaget men motorn skar innan skidorna nådde snön utanför garaget , den höll ca 2 meter :)
När jag var liten (tidigt 80-tal) hade farsan service av Yamaha hemma i garaget. Osäker på om han körde i egen regi eller om han hjälpte Mauritz som höll till i Lillholmsjö före Mats Blom. Hursomhelst så stod det i princip alltid någon SRX 440 hemma på veckorna med motorhaveri så de verkar ha varit tämligen sköra🙂

Min sämsta skoter var nog en Venture 600 -98. Den skotermodellen är inte gjord att gå i djupare snö än max 1 dm. Efter 2-3 säsonger fick jag nog då jag konstaterade att min rygg skulle inte fixa en säsong till så den byttes mot en Renault Kangoo (förövrigt ett av mina sämre bilköp). Därefter köptes en Lynx Forest Fox -00 in i hopp om att aldrig mer behöva köra fast...någon månad senare drog jag på mig ett diskbråck när jag hade kört fast Foxen...kul😠
 
Reactions: Henrikssons

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Köra fast gör man med alla skotrar oavsett hur bra de är för man kör bara på värre ställen, åtminstone jag. Jag har aldrig kört fast så mycket som de blir med denna lössnömaskin jag köpte för att inte köra fast (Polaris pro rmk 155" LE. :)
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Bara gjort ett skoterköp och den har jag kvar det är en Sba 800 från 14
Problemet var inte skotern utan tidigare ägare…
Som inte var helt ärlig och hade hoppat nå otrolig med den osv, inget jag märkte när jag kolla vid köp eftersom det va en sen höst natt och mörkt ute där den stod
Första och andra året tror jag att jag la 20-25 tusen i reperationer( mycket på firma) så var blev ju skit dyrt och då hade jag noll kunat om skoter mer än att den gick framåt. Hursomhelst har kvar den och nu tycker jag att den går bra och är skön men är ändå lite sugen att testa nå nytt