Diagnossystem till BRP

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Finns det något billigt diagnossystem till BRP-maskiner.

Budade hem en Ranger 49 igår som inte startar (satans dålig impulskontroll ibland...) så det hade underlättat med ett sånt system men BUDS2 kostar ju lite väl mycket kan jag tycka. Eventuellt kanske jag kan dra ut felkoder trots att den inte startar i och med att det är en maskin med elstart så jag antar att man kan läsa ut eventuella koder.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Den har tydligen bara lilla mätarhuset så man kan tydligen inte se felkoder där. Hittar inget billigt diagnossystem (dock en par dyra) heller så det får bli en sväng till Oktan tror jag.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hämtade maskinen i fredags och den gick ju igång. Hostade och hackade lite i början men det gick till sig. Körde 200 m och sen var den stendöd. Som att slå av tändningen.

Jag har rivit ner den och börjat mäta utifrån servicemanualen.

Statorn ligger inom spec (kall). Både resistans och spänning när man drar i snöret.

Stoppknappen är hel

Dessen antar jag är hel för rycker jag den går inte elstarten. Tycker den borde starta i allafall och indikera fel på dessen.

Alla säkringar är hela.

Det lyser 4 LEDar på ECMen (har inte hittat vad de indikerar).

Däremot finns ingen gnista eller rättare sagt ibland är det dålig gnista och ofta ingen gnista.
Tändstiften såg hemska ut så jag fick tag på nya (har inte kollat gnistan med de nya). Ena tändkabeln har avbrott och den andra har ca 4 kOhm i resistans.

Båda tändspolarna verkar vara mer eller mindre kassa. De verkar man inte kunna mäta upp (hittar inget på nätet i allafall och jag få inte fram ett enda värde när jag ohmmäter den).

Lite störigt att man måste ha BUDS för att kunna kolla tändspolarna och även spridarna som det verkar.

Så det lutar åt att skaffa en par nya tändspolar inkl tändkablar för att komma vidare.
 
Reactions: Psycho Dave

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Mätte upp resistansen på spridarna och båda var 2,3 ohm. Läste på nätet att de bör ligga mellan 2-3 ohm och absolut inte över 3 ohm då det tydligen indikerar att de är skitiga.

Har förövrigt kollar igenom så mycket kablage som jag kan och hittar inget skav på någon kabel.

Hittade även på m performance (under avsnittet för 800 etec) att LEDarna på ECMen visar det de ska när den är i uppstartsläget. Tydligen indikerar de andra saker när den väl är igång.

På tisdag ska jag hämta en par beggade tändspolar och kablar så får jag hoppas på att det är dessa som är trasiga.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Har du kollat TPS?
Jag har för mig att om trottelkontrollen inte uppfattar luftspjället som helt stängt, samtidigt som att tumgasen är i orört läge, så ger den ingen gnista. Den tror ju då att man har fått gashäng.

Borde förstås inte vara det som gjorde att den dog, men kan vara värt att kolla.
Jag hade lite problem med just detta på min 49 Ranger 2012, fick våldföra mig på blecket vid spjällarmen för att få det att funka.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja den kan jag ju mäta upp. Tror dock inte att det är TPSen för det var snarare att den ville ha gas när jag skulle starta den, typ som att den var sur och etecarna stänger tydligen av spridarna när man håller in gasen vid start. Så spontant känns det som att gnistan är för klen. Kanske räcker med nya stift och en ny tändkabel. Jag har dock testat lite olika kombinationer av tändkabel, tändspole (ett annat stift, b9es) och ingen kombo gav någon nämnvärd gnista.

Satt och kollade servicemanualen nu och där stod det att man inte kan mäta upp en tändspole till etec. Mycket av elsystemet verkar gå mäta statiskt så jag ska försöka gå igenom så mycket som möjligt nu när maskinen är avklädd.
 
Reactions: mas

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Satte i nya tändspolar och tändkablar samt stift och nu går den som den ska. Dock övervarvar den även på clicker #1 och jag ser att det verkar vara ett problem på dessa så jag ska försöka hitta tyngre viktpinnar. Oktan hade ett SPI-kit med justerbara pinnar så jag ska åka dit och kolla om de har de hemma. I övrigt går maskinen riktigt fint.