Det stod en björk mitt på leden i Vemdalen, helt säkert. Eller så hoppade den upp precis där jag skulle köra, helt säkert.
Tvärr har jag inga bilder från just björken, utan det här handlar om renoveringen av skotern (vilket blev nödvändigt). Skotern är en Ski-Doo Renegade 600HO -04 med få mil (ca 350 mil). En helt underbar skoter faktiskt, dämparna är perfekta, oavsett led och den går riktigt bra vid friåkning. Jag är helt frälst.
Så här börjar det...
Helgen i Vemdalen började på fredagen, i april... det ösregnade när vi passerade Vemdalsskalet på väg ner till Vemdalen. Härligt. Eldade upp värme i huset, snackade, fikade lite, somnade.... Och vaknade till en helt underbar morgon, strålande sol och perfekt konsistens i snön tack vare (eller trots?) regnet dagen innan. Yisses vilken känsla, här ska bli åka av. Lastar av skotrarna från släpet, en Nytro RTX, en Phazer RTX, en Renegade 600HO och en Grand Touring 800. Gör fika att ha med och efter diverse toalettbestyr så drar vi iväg.
Lätt övertända går resan upp mot bättre höjder i rasande fart... leden är superfin. Efter typ 10 min så hoppar det upp en björk mitt framför mig, mitt i skoterleden. Jag beskriver det inte mer än så, för hur man än vänder och vrider på det så vill man alltid skylla på någonting... men faktum är att jag körde på björken, hur man än vänder och vrider på det. Så 10 min in på helgens kanonväder och kanonåkning... var det slut här? Som tur var så höll allting ihop och det gick att köra med nöd och näppe. Styrningen var lite sne, men i övrigt kändes det hyfsat normalt. Det blev en underbar skoterhelg, den sista för säsongen 08/09.
Det synliga av skadorna kan sammanfattas så här:
Björken tog på alu-spindeln på högra skidan och allting trycktes bakåt... framförallt övre A-armen har böjt sig bakåt. På bilderna syns hur högra skidan (till vänster på bilden framifrån) inte dippar ner som den skall för hela upphängningen är vriden. Man ser även att fjädringen inte löper mitt i övre A-armen utan ligger emot framkanten. Nästan så mycket att den pressar mot själva dämparen. Dessutom går det inte stänga huven och sidokåpan särskilt bra.
Så här börjar alltså renoveringen av Renegadens framvagn.
Tvärr har jag inga bilder från just björken, utan det här handlar om renoveringen av skotern (vilket blev nödvändigt). Skotern är en Ski-Doo Renegade 600HO -04 med få mil (ca 350 mil). En helt underbar skoter faktiskt, dämparna är perfekta, oavsett led och den går riktigt bra vid friåkning. Jag är helt frälst.
Så här börjar det...
Helgen i Vemdalen började på fredagen, i april... det ösregnade när vi passerade Vemdalsskalet på väg ner till Vemdalen. Härligt. Eldade upp värme i huset, snackade, fikade lite, somnade.... Och vaknade till en helt underbar morgon, strålande sol och perfekt konsistens i snön tack vare (eller trots?) regnet dagen innan. Yisses vilken känsla, här ska bli åka av. Lastar av skotrarna från släpet, en Nytro RTX, en Phazer RTX, en Renegade 600HO och en Grand Touring 800. Gör fika att ha med och efter diverse toalettbestyr så drar vi iväg.
Lätt övertända går resan upp mot bättre höjder i rasande fart... leden är superfin. Efter typ 10 min så hoppar det upp en björk mitt framför mig, mitt i skoterleden. Jag beskriver det inte mer än så, för hur man än vänder och vrider på det så vill man alltid skylla på någonting... men faktum är att jag körde på björken, hur man än vänder och vrider på det. Så 10 min in på helgens kanonväder och kanonåkning... var det slut här? Som tur var så höll allting ihop och det gick att köra med nöd och näppe. Styrningen var lite sne, men i övrigt kändes det hyfsat normalt. Det blev en underbar skoterhelg, den sista för säsongen 08/09.


Det synliga av skadorna kan sammanfattas så här:
Björken tog på alu-spindeln på högra skidan och allting trycktes bakåt... framförallt övre A-armen har böjt sig bakåt. På bilderna syns hur högra skidan (till vänster på bilden framifrån) inte dippar ner som den skall för hela upphängningen är vriden. Man ser även att fjädringen inte löper mitt i övre A-armen utan ligger emot framkanten. Nästan så mycket att den pressar mot själva dämparen. Dessutom går det inte stänga huven och sidokåpan särskilt bra.
Så här börjar alltså renoveringen av Renegadens framvagn.