Det mest udda ni haft nytta av på skotertur

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Vad är det mest udda eller kreativa som ni råkat ha med packningen på skotern och faktiskt haft nytta av? Även andra kreativa lösningar som att laga skidspetsen med stekpanna och silvertejp kan vara kul att höra om :)

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
:nerd:när du sa de där med tank av cola flaska så kan jag ju varna er om att det är farligt att ha bensin i PETflaskor t.ex fanta eller cola flaskor p.g.a att det kan bli nån sorts friktion som gör att det fattar eld eller nått sånt där!!:nerd:

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
ett bilbälte har jag haft mycke användning av :p
och en liten stump spännband som vi skojade om att man kunde använda till att bogsera, å så slutade de ;):p

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
I världens begynelse så körde jag en gammal EXT 580. Men den specialla framvagnen där kullederna sitter uppochner. (kulan trycks isär, istället för ihop då man kör).

Så en gång släppte alltihopa på leden, 4 mil hemifrån.

Som tur var så hade jag en magnapull i bagaget (vet ej varför), så jag knöt ihop hela framvagnen med magnapull/snöre. och körde hem=)

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
:nerd:när du sa de där med tank av cola flaska så kan jag ju varna er om att det är farligt att ha bensin i PETflaskor t.ex fanta eller cola flaskor p.g.a att det kan bli nån sorts friktion som gör att det fattar eld eller nått sånt där!!:nerd:
fick höra de av min gammla fysik lärare när vi kom in på nåt sånt där talämne!:)

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
tappade skidan på en artic jag hade för länge sen,
och bytte ut den borttappade bulten som höll skidan på plats mot en skruvmejsel som hölls fast med ståltråd...

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Senilsnöre från glasögon för att knyta fast tändspolarna mot chassiet så de jordade och vi kunde ta oss hem. vi var 15 och 16 år gamla, det var -93, vi var ute med en ex440 i bedrövligt skick.

varje tur hände det något.... men vi tog oss alltid hem.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
systemetplastpåse och spännrem för att laga hål i buken under variatorn.
(ölen var tills senare såklart...)

ilgadd

Medlem
16 okt 2010
46
0
1
59
Ljungaverk
www.christer.gunnarsson.biz
Kanske inte så unikt, men kaffepannan var till god hjälp när mittersta cylinderfotspackningen började läcka på min förra skoter (Polaris Storm 800cc). Befann mej i en stuga 2 mil upp på skogen, och hade lyckligtvis tillgång till en liten kamin för att smälta snö och fylla i kylsystemet. Höll sej ganska tätt med "snövattnet", men började tokläcka igen när jag kommit hem och bytte ut kylvätskan till glykolvatten igen.. Bara att skruva isär och byta packningar, räknade ut att den skotern kostade mej över 1000-lappen första 5 milen.
:-(
(Den såldes ganska snabbt)

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Var ute och körde fast i flövattnet, kämpade med skotrarna i ett par timmar innan vi nedfrusna kom till en stuga som vi visste skulle vara öppen. Ved fanns, tidningar fanns, näver fanns, ja i stort sett allt fanns UTOM tändstickor!

Hade då en liten plåtburk som vi fyllde med lite näver och några tunna trästickor samt några cl bensin som vi slangade ur skotern. Vi skruvade av ena tändstiftet, ställde tändstiftsverktyget mot motorns kylflänsar, ställde burken på verktyget och lade tändstiftet i burken. Sedan drog vi några gånger i startsnöret så vi fick gnista och det började brinna i burken. Fort in med innehållet i kaminen och lasta på med mer ved.

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Var ute och körde fast i flövattnet, kämpade med skotrarna i ett par timmar innan vi nedfrusna kom till en stuga som vi visste skulle vara öppen. Ved fanns, tidningar fanns, näver fanns, ja i stort sett allt fanns UTOM tändstickor!

Hade då en liten plåtburk som vi fyllde med lite näver och några tunna trästickor samt några cl bensin som vi slangade ur skotern. Vi skruvade av ena tändstiftet, ställde tändstiftsverktyget mot motorns kylflänsar, ställde burken på verktyget och lade tändstiftet i burken. Sedan drog vi några gånger i startsnöret så vi fick gnista och det började brinna i burken. Fort in med innehållet i kaminen och lasta på med mer ved.
Haha, såg de där knepet på nån film som heter Varg:)han rullade ihop en tidning tröck ner i tanken så den hade bensin osen hädde han de vid stiftet när han röck i snöret så den fick eld:)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.582
447
83
Malå/Adak
Tämligen ofarligt, du har alltid för fet blandning i en flaska för att det ska kunna börja brinna