Demontera Boggie på Nytro RTX -08

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
Hej

Ska till att byta slides och renovera båda boggie dämparna. Det borde väl vara smidigast att plocka lös hela boggien då eller??

Tips och råd mottages tacksamt, ev länk till youtube klipp eller liknande.

//Magnus

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Slidesen kan man ju ta ur genom mattan. Även dämparna borde ju gå att få ur utan att ta bort hela boogien.

Men det är ju smidigt att jobba med den om man lyfter ur hea boggien och då kan du ju lättare kolla över den också.

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
Jo precis så jag oxå tänkte, blir ju betydligt lättare, sedan kommer man ju åt att se om det finns andra skavanker eller liknande i boggien.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Sen så brukar slidesen sitta så inåt h**vete, så det är nog enklast att ta ur boggien.

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Hej
Jag har bytt slides och även renoverat dämparna på Phazer två gånger och alltid haft kvar boggien i chassiet. Det är lite trångt att skruva ur dämparna men det går.

Slidsen kan sitta ordentligt men ska man byta så spelar det ingen roll om man skadar dem lite. Jag brukar köra med en huggmejsel och en hammare och knackat ut dem via hålet i mattan och det har funkat. Men det gäller vara försiktig så klart. Glöm inte bara att lossa skruven som sitter längst fram på slidsen och håller fast dem.

Jag har oxå haft ut hela boggien och jag tycker det var ett elände att stoppa tillbaka den igen. Mycket bök att få alla axlar på plats.

När du håller på så kolla att främre "ramen" (elller vad man nu ska kalla den) är hel. Det brukar lätt bli sprickor, eller att rören helt gått av. Det verkar vara ett vanligt fel på Phazern.

Kolla på: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?48191-Boggiehaveri-Phazer-fyrtakt

Hur som helt, lycka till med skrivningen :)
/P

Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Ta ur boggien blir mycket lättare att plocka lös dämparna.
plocka lös boggien är inga problem kom ihåg att främre boggie fästet så sitter de mutter på insidan., när du ska tillbaka med den så släpp fjädrarna i framkant så blir de enkelt att få boggien på plats lyft fjäder och vrid ner nr 34 på bilden så får du lös fjädern.

http://www.yamaha-motor.com/partviewer/default.aspx?ls=sport#/Yamaha/FX_NYTRO_RTX_-_FX10RTRYB_-_2009/TRACK_SUSPENSION_1/FX10RTRYB_%282009_SNOWMOBILE%29/TRACK_SUSPENSION_1_%28FX10RTRYB_-_2009%29

När du tar lös dämparna så kom ihåg hur alla leder sitter så du slipper jävlas senare.