Dör/oregelbundet svar vid gaspådrag 600 HO

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Hej, jag har en summit 600 ho -03 som vill på o dö när man gasar men ibland kan den gå perfekt i flera mil, sen en annan dag så funkar det inte alls, och kabeln som går till luftburken var urkopplad när jag köpte den (märkte de hemma) När jag kopplar i den, då startar skotern och går MAX 20 meter sen dör den, DIREKT, och då är den svår startad som fan, även om man kopplar ur kabeln så är den ändå svårstartad, och om man kör utan den kabeln kan de gå hur bra som helst IBLAND, och oftast upp till halvgas sen vill den dö på fullgas, och ibland kan man inte gasa alls, vad är felet?!

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Kabeln som går till luftburken är väll en tempmätare för DPM som "styr" gasarna, skulle tippa att ditt fel sitter där (gasarna), ta lös dom och rengör grundligt kolla funktion på trottlar och choken, hade ett problem med en summit -01 som inte riktigt gick som den skulle. På tomgång OK men böa och dog vid gas pådrag, visade sig vara choken som inte riktigt ville vara med, den stängde inte fast det såg ut så. kolla även så att alla slangar från DPM sitter som dom ska och att det är tätt. kolla även så att det inte drar tjuvluft bakom gasarna spruta startgas på tomgång så hör du är det tätt så händer inget, drar den lite tjuvluft så hör du det i motorn.

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
De där med chocken kan det vara, för jag märkte idag att den var ''trög'' och ville inte riktigt gå tillbaka tyckte jag, gasarna är genomgågna, men hur fixade du de där med choken??

EDIT: tror inte de är choken genom att den mitt i allt under körningen kan gå perfekt, sen inte alls, sen hur bra som helst :S

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Det kan nog vara chocken för det för ibland när du kör kanske den "hoppar" på rätt? Kika ifallatt

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Men hur ska jag kolla de? hur ska jag göra? För asså om den hoppar på plats, hur hoppar den bort då :D

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Jag hörde ett skvuschande (är det änns ett ord ?) ljud i min, köpte några reservdelar, då blev det bättre men inte riktigt bra slutade med att jag köpte ett par beggade förgasare på blocket då försvann problemet, Har även läst här på forumet att trottlarna i flatside förgasarna slits gärna och drar på så sätt in tjuvluft. tror det sitter TM40 i 600 också här har du ett par i Kalix http://www.blocket.se/kalix/Cylindrar_800_H_O__TRA_3__Matta_38x305x44_44599772.htm?ca=2&w=2

Min funkade inte lika bra som din, man kunde dra en repa kanske på 50-70 meter , då gick det bra sen bara dog den, sur som fan, massa startgas och dra, så gick den igång. Stod den på tomgång inga problem men gasade du då samma igen, kollade nålventiler och allt, höll på att bli tokig innan jag hörde min chocke, bytte då fjädern och allt som sitter i, då blev det som sagt bättre men inte helt tätt, så dom gasarna var nog slut. Men som sagt om du har haft lös gasarna kolla att det är tätt mot insugsgummit.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Men hur ska jag kolla de? hur ska jag göra? För asså om den hoppar på plats, hur hoppar den bort då :D
Kika lite på föggarna där chocken e o så chockar du på o av på o av etc. och så kollar du om du hittar nått fel eller något som inte ser bra ut.