Dödmansgrepp lynx

SoberRage

Medlem
25 sept 2019
5
0
1
33
Mockfjärd
Hello. Jag har nyss köpt min första snöskoter. Aldrig kört tidigare, så ska bli kul i vinter..

När jag köpte skotern så sa säljaren till mig att du får ruckla lite på dödmansgreppet så slutar det pipa.
Har gjort det varje gång jag startat den, och jag lyckas få käft på pipandet, men direkt man rör sig på skotern så börjar det igen.

Så tänkte köpa ny nyckel, Dödmansgrepp..
Är det något speciellt man måste tänka på, passar alla? Jag har en BRP
Är det bara att köpa ett på typ jula?

Lynx 800 2007

kan man köpa detta och montera på ?
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/eldelar/sakerhetsbrytare/nodstopp
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Nej, du måste ta med skotern till närmaste BRP-verkstad och ha dom till att programmera in en ny "nyckel". Det sitter ett chip i "pluppen" som styrenheten måste känna igen för att skotern ska gå köra. Med fel "plupp" startar skotern men varvarbara 1500rpm
 

SoberRage

Medlem
25 sept 2019
5
0
1
33
Mockfjärd
Japp kontaktade motorbiten här i Falun och dom sa ungefär likadant. Men fick tips om att jag skulle kunna testa klämma ihop stiften lite i tutten. så den fastnar hårdare på bluppen.. Haha vilka jävla ord. men det fungerade iaf. Nu piper den inge mer, och jag har även testat ha dödmansgreppet runt handleden och dra. och den sitter kvar :) :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Man ska inte göra bort sig och vara för våldsam med pluppen, det är huvudsaken den sitter rakt. Våldar man kan man paja chipet i pluppen
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
I de gamla DESSarna satt det en typ fyrkantig kontaktbricka som kunde lossna.
När denna väl lossnat blir detta bekymmer än värre.