Dålig gång rmk 800 -03 SNABB HJÄLP

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Har en Vertical escape 800 -03 som går skit. Skotern startar endast med lite gas. Den går en kort stund på tomgång och går väldigt lurvigt annars. Den verkar gå fett för att stiften ser blöta ut. Men om jag ligger med jämn gas ca 3/4 gas en bit så börjar den gå bra efter ett litet tag. Och då går den väldigt bra upp till och med full gas. Men direkt jag går ner på lägre varv så börjar den gå dåligt igen. Vad kan det vara. Har kollat låg/högfart munstyckerna och de är 145/470. Och det tror jag är original rätta mig om jag har fel. Detta fenomen kom från ena dagen till andra. Gick rusgigt bra dagen före. Min teori är att nålventilerna flödar på något sätt eller nått.
Vad tror ni?

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
har du tittat till avgasportarna? kanske har fastnat i öppet läge med tanke på att det går bra på höga varv som jag fattade det?

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Rengorde båda portarna dagen innan den börjarde gå dåligt. Men där imellan så gick den mycket bra.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
låter ungefär som mitt problem.. så jag vill också ha lösning på detta :p

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Det har ju varit kallt när när den gick dåligt. Har hört något om förgasarfrysning. Vad nu det innebär.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har samma fel på min motorn... Vissa dagar kan den gå bra också, ibland har den inte tomgång, har kollat kompen, avgasventilerna, förgasare, reeds, osv.
Stiften blir blöta och den surar ner sig lätt ibland.

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Har ni som har detta problem kollat om den tänder rätt,
Farsan hade en 700 sks -01 som hade liknande problem, och de kunde komma och gå.
På den va de tändplattan som var åt helvete:cool:
Den trodde man också blev sur när man kolla på stiften, men de va bara de att den inte tände bränslet riktigt rätt;)

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Min tändplatta hade lossnat, men har bytt den nu. Men kanske inte är vriden rätt ? Hur stor skillnad gör det att vrida plattan nån mm ?

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Ska prova skruva isär och titta i gasarna och reedkorgarna. Så så allt står rätt till.
Men när detta hände så var det som sagt väldigt kallt. Dagen innan när den hade stått i garage så gick den som en dröm.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Låter nästan som om du skulla ha fått kondens i förgasaren eller tanken och att det sedan frysit på nått olämpligt ställe

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Har öppnat gasarna och det var bra med vatten i dem och i luft burken. Så jag tror att maskinen har fått i sig pudersnö i burken och det har lett till ispropp någonstans. För nu när maskinen har stått inne i värmen så går den bra igen. Ska köra den riktigt ordentligt varm nu innan jag ska iväg. Det sitter 45, 145 och 470 som munstycken i gasarna. Är det original eller vad ska det sitta original?

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Måste ha varit någon typ av is propp någonstans. För jag stoppade en kupe värmare som blåste ca 30 min på förgasarna. Efter det så går den jätte bra tills den började koka:(
Men är nog ett helt annat problem.
Motorn hinner trycka ut vattnet i expantionkärlet innan motorn har blivit varm. Skotern går ca 1 min på tomgång sen slår tänningen av som den ska göra när den går varmt. Vet inte om det är ispropp i systemet för fotstegen och bakre kylaren blir aldrig varm. Eller så är det någon o ring i toppen eller cylinderfots packning som har farit.
Detta hände efter ca 3 timmars körning i lös snö?????? Någon som har någon ide.

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
kolla så de inte finns nån luftbubbla nån stans i systemet ställ skotern med skidorna högre än kyllarna typ i en slänt eller nån driva å starta skotern,släpp på luftningen på toppen kolla om kyllarna blir varma,fyll på vid behov.min 800cc satt de 450 orginal,

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
kolla så de inte finns nån luftbubbla nån stans i systemet ställ skotern med skidorna högre än kyllarna typ i en slänt eller nån driva å starta skotern,släpp på luftningen på toppen kolla om kyllarna blir varma,fyll på vid behov.min 800cc satt de 450 orginal,
Återförsäljarna rekomenderar att byta ner till 420 munstycke.