Crossfire 800 högt inslagsvarv

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Har en crossfire 800 2011, tycker inslag är lite väl högt, ca 4400. Så den är lite svår att smygstarta med, samt att jag upplever att den "drar" länge innan den växlar upp, ligger jag på led så är det 45km/h som minst för att ha bra varvtal.

Har tänkt få med mig tanten å sonen i pulka nån dag denna vinter men tror inte dom vill åka i dom farterna på dessa leder..

Så min fråga, har något upplevt samma på liknande maskin och vad kan man göra för att trolla bort de? Andra vikter, fjädrar m.m.?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Hur långt har den gå för jag funderar på om variatorn är slut. Vet du om någon satt in nogot variatorkitt?
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Strax över 500mil, tror inte det är något variatorkitt, ska kolla färg på fjädrar senare så kanske man får något hum om va dom sitter i den. Den känns bra i övrigt tycker ja, svarar bra på gasen och ligger stadigt på 8000-8100 varv på full gas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
På 500 mil är dessa variatorer rel slut. Kolla om vikterna har slitit ner sig från början närmast där de sitter fast i skruven som håller vikten och en bit ut på vikten. Om man kör mycket pulka eller mycket i låga farter kan de bli gropar i vikterna och då får man högt tillslag och onormalt högt varvtal tills man kommit upp i fart typ växlat sig förbi slitagegropen.
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
På 500 mil är dessa variatorer rel slut. Kolla om vikterna har slitit ner sig från början närmast där de sitter fast i skruven som håller vikten och en bit ut på vikten. Om man kör mycket pulka eller mycket i låga farter kan de bli gropar i vikterna och då får man högt tillslag och onormalt högt varvtal tills man kommit upp i fart typ växlat sig förbi slitagegropen.
Tack! Ska ta loss locket på primären och kika hur vikterna ser ut