Comets viktarmsbussingar i Polarisvikter?

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Går det att montera comets viktarmsbussningar i polarisvikter?
Får aldrig nån rätsida på det här.

Tacksam för svar.

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Bra då ska jag köpa sånna bussningar och prova. Stenmarksmaskin sa att det inte gick, men jag tycker att låter som att det ska gå.

Tack

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
62
kiruna
Går det att montera comets viktarmsbussningar i polarisvikter?
Får aldrig nån rätsida på det här.

Tacksam för svar.
Nu är det länge sen jag hade polaris men vikterna ska passa däremot bussningen är ju större så nää, går inte!
JA!!! det ska gå att göra det då du kan montera vikterna i polaris variatorn
Bra då ska jag köpa sånna bussningar och prova. Stenmarksmaskin sa att det inte gick, men jag tycker att låter som att det ska gå.

Tack
Om du klarar att borra sinterstål kanske det går...:whistle:

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
du måste ha verktyg för att slå i bussningen iallafall,SLP har viktbussningar som funkar på en gång....... nu när han säger så så kan man väl göra som så,dom som har comet dom kan väl ta å mäta sina bussningar så kan du mäta dina på dina vikter,jämnför så du inte köper i onödan... Man blir ju osäker nu

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
Nu har jag inga bussningar kvar med ska ta och mäta viktarmarnas hål i morgon. har dem på jobbet. Var köper man SLP:s bussningar? finns det att köpa på nätet?
Om jag skulle köpa cometvikter, vilket nu ska passa. så är cometvikterna lättare (49,2gram) än polarisviktern (56gram) kan jag använda cometvikterna men använda orginalfjädern? har nämligen den.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
lätta vikter=varvar mkt tyngre =varvar mindre,
comet har säkert tyngre vikter också så det är bara att ta dom som är närmast,man kan räkna ut som så att skulle du få tag på 58gr vikter så kommer inslagsvarvet/startvarvet sänkas med ca 200varv
SLP bussningar säljs av alla som säljer SLP:s sortiment,man kan även köpa dom själva direkt ifrån SLP
är det 56gr vikter du söker så kanske jag har ett gäng men vet ej skicket på dom,måste kolla och återkomma med det,men som sagt var,får du tag på andra vikter så att det blir +-2gr så är det ingen fara det är bara varvet som ändras,kör du lättare vikter så kan dom övervarva också och det är mindre bra,men som sagt var 2gr hit eller dit har inte så stor betydelse för dig

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
ok. men då kanske man ska satsa på att köpa nya vikter. som det redan sitter bussningar i och sedan använda den gamla fjädern. som sagt 2 gram hit och dit, jag märker förmodligen ingen skillnad. men det frågan om blöddret på motorn beror på variatorn eller inte. det får vi se. kom fram till att variatorn har suttit på en 600 switcback. så den är ju lite felbestyckad. Det sitter 60 grams vikter i nu. ska vara 56.

En fråga till. vad är det för fördel/nackdel med Startgropar i vikterna??

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
ja fördelar finns väl inte om du ska ha den när du touring åker,nackdelar om du ska dra pulka tex är att det kan bli ryckigt,blir ungefär som att åka med sintrad koppling på bilen,samt att start varvet höjjs ganska mkt beroende på hur djupa dom gjort dom,ska kolla vikterna som jag har så återkommer jag om det,dom är 56 gram

M.A

Välkänd medlem
23 jan 2010
196
2
6
ja fördelar finns väl inte om du ska ha den när du touring åker,nackdelar om du ska dra pulka tex är att det kan bli ryckigt,blir ungefär som att åka med sintrad koppling på bilen,samt att start varvet höjjs ganska mkt beroende på hur djupa dom gjort dom,ska kolla vikterna som jag har så återkommer jag om det,dom är 56 gram

Ok då vet jag hur det funkar. ska nog inte ha startgropar. låter bra. hör av dig. Var ute och åkte idag. drog pulka. blir inte klok på blödret. ganska säker på att det inte beror på variatorbestyckningen. låter som att han missar ibland oixå på jämn hastighet,dvs när man kommit över det blöddrande varvtalet. men mest är det vid 4500-5000 varv. bytte till orginalfjädern i variatorn idag. när man kör utan pulka så märker man inte av det lika mycket, eftersom det blev lite anorlunda med orginalfjädern.
Har du några ideer.?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
Senast förra vintern monterade jag A-C bussningar i polaris vikter utan bekymmer dock tror jag bussningarna kostade 60kr/st eller nåt sånt men vikterna blev ju som nya igen.