Comet Duster

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hur får man lös "kåpan" på en Comet Duster? Dvs. för att komma åt vikter osv.
På en "vanlig" variator så brukar de ju sitta med 6 bultar.
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
om jag inte minns fel så satt den väl bara på centrum bulten... eller var den gängad på men det borde väl synas i så fall !!
försök o kolla i rinabs katalog , där har dom ju många comet variatorer visade i sprängskisser, om jag inte är helt ute o cycklar så heter väl ersättaren till duster comet 94 c
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jo. Jag var å snacka med handlaren. Det är bara centrumbulten som håller den. Sen är "konan" "planad" i kanterna så det inte ska snurra (lite som en fast krysskil eller vad man ska säga). Men min sitter ordentligt även utan centrumbulten! Jag ska testa den på skotern först å se hur den fungerar. Växlar den alltför illa så får jag väl börja bli våldsam!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Med variatorn lös, skruva i en kort skruv med rätt gänga (samma som används som variatoravdragare) i centrumhålet. Slå på skruvskallen med tung hammare, då ska kåpan hoppa loss påstås det. Vad man än gör så får man absolut inte bryta och bända under kanten på kåpan. Det är nog inte heller hälsosamt mot vevaxeln att göra det där med variatorn på plats.
 

polaris_man

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Piteå
Tjena. Kåpan brukar sitta ganska hårt så jag tror det behövs en avdragare av något slag för att få lös skiten. Hade samma problem för ett tag sedan, och då glömde jag sätta tillbaka variatorbulten innan skoterturen. 50 meter senarer small det till och kåpan var lös (och tre vikter trasiga). Effektivt men dyrt sätt!!!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok tackar för svaren. Den växlar väl någorlunda (går att leva med), men när man ska starta motorn/när den håller på självdö och varven är mkt låga så uppkommer ett hjärtskärande metalliskt gnissel, så jag lär väl få öppna den iallafall.