choke arm

enduropower

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
arjeplog sverige
chokearmen till min enduro 500 -98a va av en dag förra veckan såg jag, okej? va ungefär va jag tänkte då. fixade en ny och bytte den. igår va jag ute körde. vi stannade skotrarna och när jag skulle iväg igen slogstartsnöret av den nya armen, vad ska man göra åt det?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Köpa ännu en ny och släppa tillbaka startsnöret lite försiktigare?

Jag antar att handtaget slog sönder chokereglaget när du släppte tillbaka startsnöret...
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
hmm har då startat min skoter masor av gånger och har aldrig märkt det problemet =)
Om du ids så kan man du ju öppna upp huset där magnapullen sitter och släppa efter fjädern lite så den inte drar tillbaka lika hårt... men det är ett helsike att få tillbaka klämman som sitter runt huse! jag vet har haft upp den ett antal ggr.

Annars kan du ju skaffa elstart =) eller flytta chokereglaget till andra sidan styret =P
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Du kan kanske försöka få någon att fräsa till ett chokereglage i diamant, det ska ju vara starkt.
Annars finns det ju budgetalternativ som titan eller kanske vanligt järn om du är riktigt snål...

Ärligt talat så har man väl nästan gjort sig förtjänt av ett knäckt reglage ibland om man inte kan se till att hålla koll på startsnöreshandtaget...
Sedan kan man ju diskutera hur smart det är att ha chokereglaget alldeles brevid startsnöret, men det är en annan fråga.
 

enduropower

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
arjeplog sverige
men hur ofta följer man med snöret tillbaka då? kanske min mamma eller lillebrorsa gör de.. men jag har då aldrig gjort de..

men ifall man ska ha en chokearm som e starkare vart får man tag på en sånn då??