chassi rev 600 -03

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Det är inte supersvårt men det tar en del tid. A-armar, styrstag+det där andra lull lull styrsakerna, dämpare, bukplast, huv,lyftbågen, avgasrör,släppa lös pyramiden borra ur lite nitar.. Går det bra för dig kan du göra det på runt 4 timmar å uppåt :)

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Köper du den ny eller har du hittat beggad aludel eller cross member som den heter har jag lärt mig. Måste byta själv efter en närkontakt med ett träd, min är inte så tilltygad så jag tänkte vänta med att byta tills efter säsongen.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nej motorn behöver inte lyftas ur, och som Dadda skriver så är det inte speciellt svårt men det tag som sagt några timmar att få den klar.

akka: Nypriset på delen är runt 2500kr vill jag minnas, att leta en beggad känns lönlöst då de tämligen lätt skadas och med tanke på att det är en del jobb så rekommenderar jag dig verkligen att köpa en ny så du vet att den är 100%.

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Nej motorn behöver inte lyftas ur, och som Dadda skriver så är det inte speciellt svårt men det tag som sagt några timmar att få den klar.

akka: Nypriset på delen är runt 2500kr vill jag minnas, att leta en beggad känns lönlöst då de tämligen lätt skadas och med tanke på att det är en del jobb så rekommenderar jag dig verkligen att köpa en ny så du vet att den är 100%.
Precis min tanke, alla skrotade revar har väl mer eller mindre åkt på en törn just där... 2500:- stämmer rätt bra med vad jag räknade på, 250 dollar ca såg jag de kostade i USA, brukar bli rätt nära verkligheten med priserna i Sverige om man räknar en 10a per dollar. Tack för bra svar!

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Hoppas du använde rostfria bultar annars käkar aluminiumet upp dom.
Inte så roligt med halvt sönderrostade bultar när du blåser på med 100 längs en ojämn led. ;)

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Hoppas du använde rostfria bultar annars käkar aluminiumet upp dom.
Inte så roligt med halvt sönderrostade bultar när du blåser på med 100 längs en ojämn led. ;)
Det där har jag läst flera gånger men jag tycker det brukar låta en aning överdrivet. Jag menar det används ju vanliga bultar för att hålla ihop aluminiumdelar överallt på en skoter samt att Ski-doo själva inte ens skriver något om användandet av rostfria bultar, och tillverkarna om några brukar vara noggranna att nämna något som detta.

Kul att det gick enkelt att byta delen btw så du slapp missa en massa fin körning :)

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Grymt bra jobbat! Nu gav du mig energi att ge mig på samma procedur! Även om man inte använder rostfria bultar så är det ju galvade och innan dessa rostar upp har nog skotern gjort sitt...