Can-Am 400 -06'a

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Hej
Köpte just en Outlander 400cc från 2006.
Min farsa köpte den ny -06 och den har gått hela 70mil, nån som har åsikter om maskinen?
(Den är röd och har winch fram)

Jag har kört den en del förra sommaren och tyckte den var lättkörd och trevlig, men undrar om det finns nått man ska åtgärda eller se upp med på den modellen.

Fick också med en timmervagn med kran. Blir att bygga nån typ av trälåda i den så den blir lite mer allround för frakt av annat än timmerstockar.
Tar gärna emot förslag hur man bygger en sån insats?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: Can-Am 400 -06'a

Terrängmässigt så är den mycket bra. Fyrhjulsdriften är under all kritik men det får man leva med då man i övrigt får ett paket som är extremt kompetent. Fjädring och komforten är inte i polaris klass men ovanför yamaha i alla fall om än den saknar servo.

Ljuddämparen kan lossna så om du ruckar på den då och då så att du vet att den är fast så borde du klara dig. Bakaxelväxeln kan fara så byt olja i den ofta. Byt winschvajer mot nylonlina. I övrigt så har du ett problemfritt ägande framför dig.
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Sv: Can-Am 400 -06'a

Byta wire i winchen? kan du utveckla det?
Den här maskinen är mycket sparsamt använd kring gården och inte i terräng, tror aldrig winchen har använts faktiskt,,,, dvs. wiren är inte sliten.

...Åsså undrar man förstås varför fyrhjulsdriften är under all kritik, brukar den strula?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: Can-Am 400 -06'a

Jag har inte sett ditt svar förrän nu men jag ska förstås svara på frågorna.
Vi börjar med fyrhjulsdriften. När man slår igång den så slår man igång framhjulen och inget annat. Du kan inte bestämma om diffen ska låsas eller inte utan det bestämmer den sig för automatiskt. Som gårdsmaskin märker man aldrig av det men vid avancerade terrängövningar vill man verkligen har yamahas system där en knapp slår igång fyrhjulsdriften och ytterligare en låser diffen. Det gör väldigt mycket för terrängkapaciteten. Med denna maskin så kommer tre hjul att stå och spinna i 3-4 sekunder innan systemet bestämmer sig för att låsa diffen. I vissa situationer kan det vara skillnaden mellan att behöva ta om och att inte behöva ta om. Det behöver inte ens vara speciellt brant eller dålig terräng i övrigt utan bara ett framhjul är i luften och de andra har lite dåligt fäste så kan man börja spinna.
Såhär på ett forum kan det låta som bagateller men där ute är det inte det.

Plastomspunnen vajer är roligare att använda än icke plastomspunnen. Lite mindre underhålla och allt det där. en bra investering.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Sv: Can-Am 400 -06'a

vi har en sån och använder den varje år till Älgjakten,funkar klockrent,inga problem,förstår inte vad ni menar med dålig fyrhjulsdrift,den driver mkt mkt bättre än dom andra polarisarna å yamahaerna som vi haft innan,wiren är det heller inget fel på tycker jag,vi använder den flitigt,funkar även den klockrent,det enda som jag har att invända mot på den är dom flärpar som finns på skärmarna dom som är lite slitsade,dom kan spräcka hela skärmen om man fastnar i nått,sen så har vi hasplåtar i plast på den som vi har,dom till fotstegen är det hål i och dom är skruvade på innsidorna på skärmarna,hålen fastnade i en stubbe å vipps så hadde man rivitsönder skärmarna,
så mina betyg, blir en klar 5a,driver bra mkt bättre på blötmyrarna än polaris,då har jag inte räknat med 6hjulingarna