C&A Pro eller SLP PP ?

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Som rubriken lyder, ska byta skidor på f7:an och idag finns det ju alldeles för mycket att välja mellan :)

Men som sagt så har jag funderat på C&A Pro eller SLP PP. Någon som har erfarenheter av dessa? Om ni provat C&A, vilken modell? Kör mest led och tycker orginal inte bettar nog bra. Eller räcker det att bara byta styrstål till Jarla racing stål eller liknande? :hmmmm2: :)

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
dels så är det bättre med plast skidor mindre vikt och mindre motstånd mot snön och jag skulle välja slp eftersom dom fungrérar perfekt både i lössnö och packad led

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
Som rubriken lyder, ska byta skidor på f7:an och idag finns det ju alldeles för mycket att välja mellan :)

Men som sagt så har jag funderat på C&A Pro eller SLP PP. Någon som har erfarenheter av dessa? Om ni provat C&A, vilken modell? Kör mest led och tycker orginal inte bettar nog bra. Eller räcker det att bara byta styrstål till Jarla racing stål eller liknande? :hmmmm2: :)
SLP PP väljer jag pga bäst! de vill säga billigast i respekive motsvariga, och enklas att få tag i.

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
SLP PP väljer jag pga bäst! de vill säga billigast i respekive motsvariga, och enklast att få tag i.

Det kanske blir ett par slp då. Jag har hört att C&A pro är alldeles för agressiva och spåriga efter leden, men eftersom de finns så många olika modeller så kanske dom har tillverkat någon modell för ledkörning? dessutom är dom snyggare än slp, men är slp bättre köper jag helt klart dessa. :rock:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag körde med SLP PP i tre säsonger innan jag provade C&A XT inför denna säsongen. SLP PP är ganska så spårkänsliga och på skare är de inte så trevliga. C&A XT var grymma vid lite snabbare ledkörning men alldeles för tungstyrda (trodde inte man kunde få så mycket träningsvärk av lössnökörning :) ), man skulle ju kunna prova att modifiera dem lite men det gjorde inte jag så jag skaffade ett par SLP PP igen. Jag tycker att SLP PP är den bästa allround-skidan av de som jag har provat men om jag skulle testa ett par C&A igen så skulle jag välja Razor eller möjligtvis Outlaw.

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Jag körde med SLP PP i tre säsonger innan jag provade C&A XT inför denna säsongen. SLP PP är ganska så spårkänsliga och på skare är de inte så trevliga. C&A XT var grymma vid lite snabbare ledkörning men alldeles för tungstyrda (trodde inte man kunde få så mycket träningsvärk av lössnökörning :) ), man skulle ju kunna prova att modifiera dem lite men det gjorde inte jag så jag skaffade ett par SLP PP igen. Jag tycker att SLP PP är den bästa allround-skidan av de som jag har provat men om jag skulle testa ett par C&A igen så skulle jag välja Razor eller möjligtvis Outlaw.
Okej, det lutar åt ett par slp då.

Tack för hjälpen. :)

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Slydog powderhounds då?
Har knappt hört talas om dem därför köper jag slp som är lite mer kända. Ska köpa begagnade då jag inte har råd till nya efter skoterbytet, och det ligger ju inte ute så många slydog på blocket.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Köpte Powder pro-skidor inför säsongen och är toppennöjd! Styr grymt och bär bra i snön. Den enda nackdelen är att de nästan styr för bra i blandad blötsnö/skare.

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Har knappt hört talas om dem därför köper jag slp som är lite mer kända. Ska köpa begagnade då jag inte har råd till nya efter skoterbytet, och det ligger ju inte ute så många slydog på blocket.
slydog skidor kostar 4800:- och slp kostar 3600:- paret ny sj så fick jag tag i nya camoplastskidor för 1995:- paret och inkl styrstål :ciao::ciao::ciao:

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Finns det olika breddmått av slp powderpro skidan? Vilka styrstål rekomenderas för ledkörning? Kan jag köpa skidor som suttit på helt annan skoter tidigare? :ciao:

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Själva plastskidan är densamme, det är endast fästen du byter och dessa sitter fast i skidan med bultarna till styrstålet. Bredden på Arctic-fästena är 75mm. För att få fast dessa på prowlern med 85mm fäste fick jag kapa bussningarna i spindeln och flytta distanser på fästena, så jag vet att de är lätta att modifiera utifall de inte skulle passa.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Det är det allra bästa. Efter att ha upptäckt att ett par coromant till PP går på tusenlappen köpte jag silverstål hos järnhandeln för en femtiolapp och gjorde egna styrstål :)

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Det är det allra bästa. Efter att ha upptäckt att ett par coromant till PP går på tusenlappen köpte jag silverstål hos järnhandeln för en femtiolapp och gjorde egna styrstål :)
Okej, det sägs att man inte behöver de värsta stålen eftersom själva plastskidan hjälper till mycket med styrningen genom den djupa kölen skidan har, detta kan nog stämma. :laugh:

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Det blev ett par slp iaf :) Ska upp till fjälls om en kvart så då får jag prova dom i riktig snö :rock:

Luvisen

Välkänd medlem
5 sept 2005
334
0
16
Överkalix
har haft C&A Pro XT och SLP PP, SLP PP är mkt trevligare att köra med och enligt mig en mkt bättre skida. C&A Pro XT är mkt tungstyrda och har ett ***** bett men blir det kurvigt så är SLP PP mkt bättre, lättare att få ut bakändan:p. Ett mkt bra Köp du gjort:)

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Nu är det så att jag funderar på att byta med en killa som har epp par c&a pro ADX skidor bara för att få känna skillnaden. Det jag undrar över är om dom kommer att passa min f7:a? hans har suttit på en ski-doo. Vad måste jag göra för att dom ska passa på min? Om dom inte sitter klockrent d.v.s. ;)