Bytt från slutburk till original - bestyckning? Pro X2 800

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Hallåja !

har bytt till original slutburk, från en bmrp burk, nu undrar jag om man behöevr göra nått åt bestyckningen ? Original bestyckning är 450, min har 430 el 435, (högfartsmunstycke), tycker skotern går lika bra som före med slutburken, kanske to.m lite bättre, nu undrar jag tror ni att man behöver göra något åt bestyckningen ? kolla stiften lite då o då är ju en sak man kan göra.

Skotern i från är en prox2 800

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Bytt från slutburk till original - bestyckning ?

Du måste testa. Gör några fullgas repor och kolla stiften så ser du om du måste gå upp eller ner.

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC

Stoppa tillbaka orginalbestyckningen och utgå från det när du läser stiften.

Alla burkar sänker effekten, och som i ditt fall slutar det med mindre munstycken
mot orginal.
Om du nu slänger på orginal = trim jämfört med burken, så bestycka upp så du inte får glödkolv.

//

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36

Stoppa tillbaka orginalbestyckningen och utgå från det när du läser stiften.

Alla burkar sänker effekten, och som i ditt fall slutar det med mindre munstycken
mot orginal.
Om du nu slänger på orginal = trim jämfört med burken, så bestycka upp så du inte får glödkolv.

//
Har inte original bestyckningen, satt slutburk på när jag köpte.
Får väl kolla stiften efter några fullgasrepor, enligt många ska de vara för fett bestyckning på prox2orna orginal

proxmogge

Aktiv medlem
24 jun 2009
81
0
6
strömsund
Du kan med gott samvete köra med 430mj och orginal slutburk. För det gjorde jag på min pro xr 800 i flera säsonger. Stoppar du i 450 orginal så kommer den gå för fett och avsevärt sämre, kan jag lova. på med burken du bara och ut å prova dig fram och kolla stiften så får du se att den förmodligen inte går för magert med 430.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Du kan med gott samvete köra med 430mj och orginal slutburk. För det gjorde jag på min pro xr 800 i flera säsonger. Stoppar du i 450 orginal så kommer den gå för fett och avsevärt sämre, kan jag lova. på med burken du bara och ut å prova dig fram och kolla stiften så får du se att den förmodligen inte går för magert med 430.
:):)

Orkade inte med slutburken, sätter hellre hörseln i första läget istället för skrik, och alla blir väl inte så jätteglad när de skriker till utanför deras hus,

men ska hålla koll på stiftem så får vi se vart de bär ! tyckte att burken kändes varm men inte konstigt 3 gånger så stor som slutburken, så mer yta som "värmer"

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
hur mycket sänker man bränsleförbrukningen om man går ner tex från 440 till 430 ? :)

Vågar man gå ner ända till 410-420 tror ni ?
har samma maskin som nylander bara de att ja har vforce reeds

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
hur mycket sänker man bränsleförbrukningen om man går ner tex från 440 till 430 ? :)

Vågar man gå ner ända till 410-420 tror ni ?
har samma maskin som nylander bara de att ja har vforce reeds
Jo det undrar jag med, tycker min drar nått kollosalt med soppa