byte till warrior boggie på rx1

southman

Välkänd medlem
16 nov 2008
126
0
16
Tierp
Hej! håller på att förlänga min rx1 genom att byta tiil warrior boggie.
O jag trodde ju att det bara var att bulta dit, men det var det ju inte!
Finns det någon som kan tipsa hur jag ska göra?
Borra nya hål i tunneln eller flytta stagen i boggien o använda orginal hålen i tunneln?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Utan att veta exakt så lär främre infästningen och mellan infästningen sitta på samma ställe. Det är dropbrackets bak som är annorlunda.
Jag antar du har en 04a eller äldre.

Om du har monoshocken så är det samma visa med den med :)

southman

Välkänd medlem
16 nov 2008
126
0
16
Tierp
Det är pro-action boggien det gäller! har häng upp den i främre fästet nu! men varken mellan infästningen eller bakre stämmer.
ingen som råkar sitta på lite mått eller gärna en ritning?

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Som du säger så stämmer varken mitten eller bakre fästet då kontrollstagen sitter längre bak på en warriorboggie än en kort boggie, vilket gör att båda fästpunkterna förflyttas bakåt. Vilket borde vara ca 19cm längre bak än tidigare (men ingen garanti, bara en gissning). Men sen rekomenderar jag som berrob skriver att du även sätter dit drop brackets på bakre fästet. Annars kommer skotern bli rätt låg.

southman

Välkänd medlem
16 nov 2008
126
0
16
Tierp
Ok! någon som vet om det är mm precision?
Har nu varit o mätt på en rage så nu har jag iaf lite att gå på!
Tror ni jag kan flytta och använda orginal drop brackets?

Edge_800

Medlem
21 feb 2009
48
0
6
Umeå
Har sett att de var ett tag sedan ni snackade om detta..
Men håller på med exakt samma sak på min 2003:as rx1a.
Har en 04as Warrior boggie som ska dit!

Undrar hur det löste sig för dig, tänker på om du fick tag i några mått på var man skulle borra de nya hålen för boggiefästerna?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du måste ha dropbrackets längst bak, annars blir det helfel.
Jag tror inte jag har kvar mina efter bytet till Arctic-boggie men jag kan kolla.

Enda måttet jag kan hjälpa dig med är mitteninfästningen då mina drops är borta.

Edge_800

Medlem
21 feb 2009
48
0
6
Umeå
Har tänkt lösa detta med att bara flytta fästerna en bit framåt på skenorna så att alla fästen sitter som på en kort 307 boggie..
Kommer alltså få ett resultat som det skulle sett ut om jag bara förlängt 307 boggien med skenförlängning.

Får väl kanske förstärka skenorna en aning som kommer att sticka ut mer än vad som boggien är byggd för ;P

GP292

Aktiv medlem
16 dec 2011
56
0
6
Kussjö
annars om du fixar org chassiefästen till warrior så blir de enklare för hålen i tunneln för fästena tror jag finns. då behöver du inte ens mäta utan bara montera.