Byta vevaxeltätning Polaris indy 700. 98 års

stefanoland

Aktiv medlem
9 mar 2010
58
0
6
Borgholm
Vevaxel tätningen som sitter på har 7 st hål ser ut som original! Ska det vara så?
på variator sidan.
Är det tillrådligt att byta vevaxel tätningen utan att dela motorn?
i så fall några tips?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vevaxel tätningen som sitter på har 7 st hål ser ut som original! Ska det vara så?
på variator sidan.
Är det tillrådligt att byta vevaxel tätningen utan att dela motorn?
i så fall några tips?
Ska den bytas så bör man klyva motorn. Polaris packboxar har en kraftig metallflänns som är rätt djup. Så att pillar ur den är bara en onödig risk. Sen ommman ska i med en ny pacbox så måste man kapa bort flännsen, och typ limma fast den. Nä gör det riktigt istället och klyv motorn. Kommer i slutändan gå snabbare…
 
Reactions: stefanoland

stefanoland

Aktiv medlem
9 mar 2010
58
0
6
Borgholm
Ska den bytas så bör man klyva motorn. Polaris packboxar har en kraftig metallflänns som är rätt djup. Så att pillar ur den är bara en onödig risk. Sen ommman ska i med en ny pacbox så måste man kapa bort flännsen, och typ limma fast den. Nä gör det riktigt istället och klyv motorn. Kommer i slutändan gå snabbare…
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
7 st hål? :) det är inte bara prickarna efter gjutningen du ser?
Säkerställt att den läker?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag brukar byta packboxar på plats men de är absolut inte lätt som Asker skriver. Gummiflänsade packboxar bryter man ut rel lätt men metallfläns är ett helvete men de går. De är bara frågan om hur mycket tummen mitt i handen du har och om du har känslan att vålda lös den utan att sabba lagerhållaren bakom. De är just kullagerhållaren inne lagret man kan skada och då har man skete i de blå skåpet. Alltså man måste slå hål på packboxens metallyta för att få in skruvmejslar och våldsbryta ut den. Kruxet är att man kan fippla in metallspån i lagret dessutom!
Om man nu är så fräck att man ger sig på någ dyligt så dammsug lagret när du väl fått löst det packboxen. Inge tryckluftsblåsning för då blåser man in skiten i vevhuset.
Vid mont av nya packboxen så slipar man bort hela utstående flänsen och limmar den med bränsletålig packningsmassa. Jag brukar klägga på JB weld kemisk metall utanpå packboxen och ut på blocket som extra säkerhet för jag litar inte på bara packninsmassa.
De är värt ett försök för om de känns som man ställt till något kan man ju riva den och göra det riktigt samt byta även lagret. De lagret bör man byta vid rivning ändå om de gått 500-700 mil för de utsätts för mest slitage av alla ramlager.
 
Reactions: stefanoland

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det är alltså hål rakt in till lagret? Det ska det självklart inte vara. Undre vem som fått den iden att det ska vara bättre så?
Men vissa "reparationer" av skotrar blir man häpnad över... :)
 

stefanoland

Aktiv medlem
9 mar 2010
58
0
6
Borgholm
Fins det någon som kan tala om för en som trodde att han viste något!
P- boxen som det är 7 hål i!!Trodde jag var för att hålla kompressionen på rätt sida av vevhuset! Bevisligen inte eller? Tog komp prov nu och är väldigt lika!
 

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Fins det någon som kan tala om för en som trodde att han viste något!
P- boxen som det är 7 hål i!!Trodde jag var för att hålla kompressionen på rätt sida av vevhuset! Bevisligen inte eller? Tog komp prov nu och är väldigt lika!
Det spelar ingen roll på ett kompprov då den bara mäter trycket som blir mellan kolven och toppen.
 

stefanoland

Aktiv medlem
9 mar 2010
58
0
6
Borgholm
Fins det någon som kan tala om för en som trodde att han viste något!
P- boxen som det är 7 hål i!!Trodde jag var för att hålla kompressionen på rätt sida av vevhuset! Bevisligen inte eller? Tog komp prov nu och är väldigt lika!
Det spelar ingen roll på ett kompprov då den bara mäter trycket som blir mellan kolven och toppen.
Så är det ju! Tankevurpa!,
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Men p-boxen är väll där för att bränsle luft blandningen inte ska smita ut den vägen?
för det är väll inte så att det är ett kapslat lager som sköter den biten!
ja den är där för att skapa ett vevhustryck så bränsleblandningen kan åka upp till ovansida kolv. Men då det ser ut som det gör så skulle jag absolut dela motorn för det kan se ut hur som helst inuti om det är så fel på utsidan...
 

stefanoland

Aktiv medlem
9 mar 2010
58
0
6
Borgholm
ja den är där för att skapa ett vevhustryck så bränsleblandningen kan åka upp till ovansida kolv. Men då det ser ut som det gör så skulle jag absolut dela motorn för det kan se ut hur som helst inuti om det är så fel på utsidan...
Ok! Tack för tips å input!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Borrhål i en vevaxeltätning nu kan jag dö och veta att jag sett de värsta jag någonsin sett i motormekaniska mektabbar topp 10000000 miljoner 😁 Va förra ägaren en nersupen knarkande fjortis eller? De vore väldigt intressant att höra vilken förklaring förra ägaren har till borrhålen. Normalt sett skär en motor och packboxen läcker en aning och med 7 hål skulle den skära relt fort. Enda förklaring till hålen skulle kunna va att hen tänkt bryta loss packboxen och började borr hål för brytmejslar men de ser för noga borrat ut för det. DE är inte smart att borra hål i packboxar som ska brytas lös för då åker de in spån i lagret, hugg hellre hål eller dra in en vass skruv genom den.
Hursom så ser packboxen fräsch ut förutom hålen då så du kan limma igen hålen bara så slipper du bryta o bända.
Men då gäller de att limma med rätt lim igengt som kan rinna in genom hålen.Jag skulle ha limmat igen dem med JB weld den knådbara vers för den är såpass trög att man kan trycka fast den utanpå hålen utan att de åker in för mycket. Rugga upp ytan på packboxen och aluminiumet runt packboxen med grovt sandpapper och knåda fast JB weld utanpå både gummi packbox och ut på vevhusets aluminium.
 
Last edited: