Byta variatorrem på Widetrak LX -95

jakgun02

Medlem
24 mar 2008
8
0
1
Östersund
Precis som rubriken lyder, hur byter man variatorrem på en widetrak LX -95? Har inte instruktionsboken så jag kan inte kolla där, har inte sett nån stans på nätet man kan ladda ner den heller, nån som vet om man kan det? Tack på förhand...

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Förmodligen går det om man tar på sig hanskar och tar i för knekt och fostervatten.

Jag brukar vrida sekundären åt höger (alltså så skotern åker bakåt) och sen när remmen åkt ner lite så vrider jag primären med andra handen.. :)

Det kan ju hända att det finns något specialverktyg för detta som det finns till min (Ski-doo) , men jag har aldrig brytt mig om att leta fram det..

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
är ni 2 är det mycket enklare än man tror, en drar skotern bakåt o du häver av den med händer akta så du inte klämmer dig, är du ensam så kan de gå om inte så finns de väl ett verktyg som du skruvar in i variatorn så den släpper?

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Är man ensam kan man parkera i en uppförsbacke så går det lättare :)
När det gäller Widetrak skulle jag nog lägga i friläget så går det lättare :hello:

Ta tag i "undre" remmen och dra den bakåt/utåt så den börjar kliva av åt sidan (utåt). Fortsätt dra tills remmen kliver av

jakgun02

Medlem
24 mar 2008
8
0
1
Östersund
Är man ensam kan man parkera i en uppförsbacke så går det lättare :)
När det gäller Widetrak skulle jag nog lägga i friläget så går det lättare :hello:

Ta tag i "undre" remmen och dra den bakåt/utåt så den börjar kliva av åt sidan (utåt). Fortsätt dra tills remmen kliver av
Tack för hjälpen, jag har nu lyckats få av remmen från sekundärvariatorn med tekniken ni beskriver, men hur jag ska lyckas trä remmen av primärvariatorn det vet jag inte. Det är ju så in i h*lvete trångt mellan baljan och primärvariatorn, helt omöjligt att pressa förbi en rem där. Hur ska jag göra??

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
våld är det som gäller ta i som fan och lirka så kommer den loss.

R

Robin

Klart att du ska kunna få av remmen utan att börja ha sönder den, hur ska man då kunna få dit en ny utan att ta sönder?

Lägg remmen i lite lutning mot primärens kant och baljan så är det bara vrida på primären tills remen rullar ut.

jakgun02

Medlem
24 mar 2008
8
0
1
Östersund
Klart att du ska kunna få av remmen utan att börja ha sönder den, hur ska man då kunna få dit en ny utan att ta sönder?

Lägg remmen i lite lutning mot primärens kant och baljan så är det bara vrida på primären tills remen rullar ut.
Gjorde precis så, gled på plats ganska lätt. Remmen tjöt en del när man stod stilla på tomgång från början, men nu efter att jag kört nån mil verkar det vara borta. Är det nåt annat som ska justeras in eller som man ska tänka på efter att man bytt remmen?

R

Robin

Enbart att remmen är rätt spänd. Står exakt hur den ska ligga i handbok men generellt sätt så brukar man säga att remmens överkant ska ligga i linje med sekundärens överkant. Så har även jag ställt in på varenda skoter jag hitills haft i familjeägo.

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Enklast att ta loss en rem är att först vrida den inre skivan på sekundärvariatorn med sols (sett från vänstersida av skotern) när man vridit den skivan knappt 1/4 varv så drar man bara remmen rakt uppåt så pressar den isär skivorna, sen är det bara att enkelt vika remmen av sekundären. Men akta fingrar... skivorna smäller ihop rätt bra när man drar loss remmen.