Byta tändstift Arctic Cat F1100 2012

NymanLars

Medlem
20 okt 2020
8
0
1
54
Kåge
Något tipps vad man ska börja att skruva bort för att komma åt och byta höger tändstift i körriktningen sett? Tar man det från dynans håll eller motorrummet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
På den jag rev i skruvade jag loss dem rakt uppifrån dvs bort med instrumnenteringskåpan. Men dynan va av i detta fall så jag vet inte till hundra % om de går få lös dem bakifrån tror inte det ivf. Byt inte stift om den inte går dåligt eller har gått mer än 3000 mil stiften funkar bra ända upp till 6000 mil men de kan ev va liten fördel att byta redan vid 3000 mil.
 

NymanLars

Medlem
20 okt 2020
8
0
1
54
Kåge
På den jag rev i skruvade jag loss dem rakt uppifrån dvs bort med instrumnenteringskåpan. Men dynan va av i detta fall så jag vet inte till hundra % om de går få lös dem bakifrån tror inte det ivf. Byt inte stift om den inte går dåligt eller har gått mer än 3000 mil stiften funkar bra ända upp till 6000 mil men de kan ev va liten fördel att byta redan vid 3000 mil.
Aha, håller dom så länge. Får se om jag hittar ett enkelt sätt att byta på utan att riva hela skotern då stiften redan ligger hemma på bänken. Har även tänkt byta bränslefilter och det verkar sitta under kåpan som ligger ovan på tanken och kring tanklocket. Vet inte hur dock man ska få bort den kåpan då den sitter med en smal mutter gängad på påfyllningsröret nyckelfattning 62mm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Skit i tändstiften ha dem i reserv för underligt nog har dessa maskiner lätt att släcka stift trots att de är en fyrtaktare. De kan sura ner sig om man startar och stänger av dem innan motorn blivit varm typ som en jäkla tvåtaktare. De är faktiskt helt otroligt underligt jag har skruvat i 40 år och ingen fyrtaktare har någonsin släckt ett stift. Bränslefilterbyte är däremot bra speciellt på en turbo och tvåtaktare som har lättare att skära och smälta kolvar. Fyrtakt utan turbo är de mindre viktigt på man kan i stort sett köra tills de blir problem för de tappar bara orken på full mutter utan att motorn skadas. Som ex min 1000cc KTM hoj hart nu gått ca 3800 mil och är från 08 den har jag inte bytt filter på. På turbomaskiner byter man på max 300 mil och tvåtaktare likaså gärna a 100-200 mil på tvåtaktarna.