Byta ramper i Tra Variator

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Hej!
Jag är tvungen att byta primärvariator på min Ski-doo mxz 800 -08 för att den jag har är helt slut.
Hittade en på blocket i bra skick men han ville ha kvar 414 ramperna som satt i och sätta i några 412.
Hur kommer skotern bete sig med dom ramperna?

Jag själv idag med 414 ramper.
Tänkte på dessa viktarmar också, är man tvungen att byta dom eller är ramperna som vikterna en i annan variator?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det är ramperna du bestämmer växling med på TRA. Armarna är lika.
Men byta variator? Är din så helslut att det inte går att renovera den?
Finns ju repsatser för runt 1000-lappen som innehåller allt som behövs med nya bussningar, rullar, glidklackar, etc dock ej fjäder.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Ja den är i mycket dåligt skick, vill ha nya grejor nu när jag har bytt allting annat som finns i motorn och lite grejor runt omkring.
Ja trodde rullarna som sitter längst ut på armarna är som vikter?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det enda som gör en TRA till skrot är ju om den har skivor som spruckit, att bussningarna är så slut att det börjat bli skador i aluminiumet på variatorn. Eller total explosion.

Det är absolut ingen raketvetenskap att renovera. Så undersök noga om det ändå inte är renoverbart. Det är ju inte säkert att variatorn "i bra skick" du erbjudits, knappast gratis, visar sig vara så bra i verkligheten. -Finns ju någon anledning varför den är till salu. Snubben ska ju ha en annan TRA och flytta över ramperna i.
Jag funderar bara...

Nej, rullarna är inte vikter. Samma rullar på alla.

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Skivorna har stora hack i sig, vill inte riskera att den ska börja äta remmar och så.
Ne det är ju det som är lite tråkigt att man kan ju aldrig veta.
Ja han ville behålla ramperna som sitter i den som ska säljas, tycker också de låter lite skummt.
Han får helt enkelt skruva isär skiten och ha den så tills ja kommer och kollar så märks de direkt om rullarna är slut eller nå sånt.
Tack så mycket för hjälpen iaf

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det var så lite så. Glöm inte att kolla så bussningarna inte glappar mot axeln på fasta skivan. Lycka till med affären.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Du har en pinne som rullen sitter på, de är som en vikt, ihop med rullen och armen. Köper du justerbara viktpinnar så skruvar du i längre resp kortar pinnar.

Låter skumt om han vill behålla ramperna, viseligen kostar dom en slant men då ska han ju flytta över dom till en lika så varför säljer han denhär? Såg en annons på blocket från gävle med tra7, 414ramper. Är de den? Vad är de för pris på den?

Persson_85

Välkänd medlem
27 nov 2010
102
0
6
Vikmanshyttan
Jasså ok, man lär såg nå nytt hela tin.
Jadu jag blev också lite fundersam, Ja det är samma annons vi pratar om, han har inte sagt nå pris än på grejorna.

Setra415

Medlem
20 feb 2013
24
0
1
Avesta
Hej
Ta kontakt med 800PSR här på forumet så hjälper han dig.
Ni bor ju i samma by. Har stor kunskap i frågan.
Skruvar och åker ihop med honom, han vet vad han talar om.
"Follow me"