Byta matta, hur??

snoken

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Ska te och byta matta men hur? Man måste ju bort med drivaxeln och hur får man bort den då?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Beror väl lite på skoter, men det är ju liknande på de flesta. På ena sidan har du kedjehuset. Öppna locket å skruva bort drevet. På andra sidan sitter hastighetsmätarvajern. Kan vara fäst lite olika. "Locket" brukar sitta med tre-fyra bultar. Öppna lite försiktigt å se hur det är gjort på din skoter. När du gjort detta går axeln trycka så pass mkt åt ena hållet att den kan "hoppa ur hålet" på andra sidan, å då är den lös! Ett tips som kan verka lite självklart men...plocka bort boggien före drivaxeln! :)
 

Hellraider

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Piteå Sverige
Du måste först bort med boggin och senare tar du och plockar ner drivaxeln ! när du plockar ner drivaxeln passa då på att byta lager !

MVH /krister
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
det är inte roligt att byta ett drivaxellager när det kostar 600 spänn!
Till äldre Polaris är det dyrt me lager pga måtten är i tum.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hej ! Jag och en kompis byte nyligen matta på en SX 600 R -99. Du måste ur med boggien först , släpp mattspänningen och ta bort dom bakre vändhjulen. Sen ta bort skruvarna som håller själva boggien 3 st på varje sida. Sen får du ta bort transmisions huset , bort med dreven sen kommer jag inte i håg , om den satt på 3 eller 4 bultar.
På andra sidan bort med lagerlocket samma som hastighetsmätarvaren sitter i,sen sitter lagret fast met torx skruvar 2 st
(på insidan)du ser dom tydligt.(Det kan vara bra att ta bort sekundärvariatorn så ser man bättre) Bort med lagret sen är det bara att ta ur axeln. Lycka till.. :)

Tänk på att plast skydden kan ta i (som sitter i bandtunneln) den nya mattan det gjorde på polarns maskin ,det satt bara 19 mm matta från början och det tog i med 25 mm matta. men det kanske har suttit en dubbad matta på den förrut?
mvh: Bosse.................
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 06-Jan-03 kl 10:21 PM (CET)]Precis. SKF 6205 2 RS1 i växelhuset övre och undre det i locket kollade jag aldrig Gratis på jobbet men annars Ca:70-90 pix st.Det andra vet jag inte vad det heter men Ca:200 kr. I övrigt sitter det mycket SKF 6004 2RS1 och SKF 6205 2 RS1 i boggien. :)

mvh: Bosse...................