Byta lager eller hela hjulen?

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Är det värt att byta bara lagren, rent prismässigt eller är det bara att byta både boggie hjul & lager samtidigt? Kanske är dumsnålt att inte byta hela paketet när man ändå tagit bort grejerna?

Någon som har prisuppgift för Orginal grejer från BRP?

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Ingen byter väl alla hjul det skulle ju kosta flera tusenlappar. . Smålagrena kan man med fördel köpa biltema 29,90 / per styck. Sedan kanske ett lite bättre fabrikat fag/svf till de övre hjulparet. Byt bara hjulen om de inte är i skick.

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Tack för svaret, har du något tips på en bra lagerpress för billig penning, för återmontering av nya lager?

thorildsimon

Ny medlem
17 okt 2013
2
0
1
mora
plast hammare funkar men man brukar orka trycka i lagret om man lägger de på en bänk eller liknande och sedan trycker man bara ner boggiehjulet med händerna :)

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Satsa på riktiga lager typ SKF. De ska ju funka när det är -30 och likväl när det är ett par plus.
Eftersom de är små lager så är det inte så stor prisskillnad... max 10-20kr för små lager
Jag skulle aldrig köpa biltema eller liknade..
Och som tidigare inlägg om att det inte behövs nån press.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Satsa på riktiga lager typ SKF. De ska ju funka när det är -30 och likväl när det är ett par plus.
Eftersom de är små lager så är det inte så stor prisskillnad... max 10-20kr för små lager
Jag skulle aldrig köpa biltema eller liknade..
Och som tidigare inlägg om att det inte behövs nån press.
Jo, det är STOR skillnad i pris mellan skit och kvalitetslager.
Jag har gjort en liten jämförelse på priserna för ett 6205 2RS
Biltema tar 34,90 st.
Kullager.se tar 107,00 st
http://www.kullager.se/sv/product/285/Kullager-6205-2RS-25x52x15
Kullagret.com vill ha 98,00 st
http://www.kullagret.com/6205-2rs-sparkullager/97-0
De två sista företagen levererar SKF eller FAG och Biltema något från sydostasien.
Har inte en aning om vad BRP-handlaren i Sverige vill ha betalt för originallager, men knappast i klass med Biltema.

Håll i er nu! OEM Sledparts i USA vill ha $6,23 för ett BRP originallager! Det är i dagens värde SEK 41,03 + moms = 51,30. Ungefär halva priset per styck för ett kvalitetslager!

På min boggi sitter det väl 9-10 lager, så det skulle bli en "besparing" på 450-500 SEK.
Nu lönar det sig ju inte att bara köpa lager därifrån, för frakten kostar väl ungefär lika mycket och så vill väl tullen ha ca 4%
Men passar man på att handla andra prylar eller samköper så har man gjort en bra affär.
(Ex.vis ett par-tre till handlar boggilager samtidigt så delar man frakten ~ 500 på tre.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Köp biltema. Det gör jag även om jag har grym rabatt direkt från SKF. Lagrena tar slut för att det kryper in fukt i dom och då rostar lagerbanorna. Detta gäller alla fabrikat.
Finns inte så många lagertillverkare och tvivlar på att biltema har en egen fabrik.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Detta är precis min erfarenhet också, jag använder "no name" lager i boggin på mina maskiner och kan inte påstå att det skulle vara någon skillnad mot premiumfabrikat.

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Jag har sett många olika fabrikat av lager under mina år, och det är skillnad på lager å lager men vist är det så att om lagret inte håller tätt så är det kört oavsett fabrikat.
Jag renoverade min boggie(Xtrim -08) för ett par år sen och de orginal lager som satt var helt slut hade gått ca 500 mil. Nu har man sålt maskinen men kollade boggien i somras och då hade den gått 730 och de lagren var som nya..
Jag betalde ca 30kr/lager å vist jag har bra rabatter... men jag skulle då inte välja nått annat.
Så det är väl frågan om hur länge man tänker ha maskin och hur långt man tror att man kör som kanske avgör vad man väljer för lager

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Risken att biltema lager håller sämre kvalitet finns, visst, men som redan sagt så far alla farbrikat förr eller senare pga. rost. Ett kvalitetslager kan hålla länge medans lagret bredvid dör i förtid. Tur/otur och/eller förarvett. Jag kör lätt med biltema lager i boggien dock inte på de övre hjulen, man ska väl inte yttra sig om kvalitet hit och dit utan att testa först, eller hur? Om nu dessa lager håller så förbaskad låg kvalitet så är det inte hela världen att köpa ett nytt boggiehjul när det första flyger av i förtid.

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Köpte från rinab för 3 år sedan och alla är fortfarande som ny. 39 kr styck om du köper 10 lager eller mer.

Sen så spelar de ingen roll vilken kvalité man har i boggien. Oj vad farligt om ett lager skulle ge upp, skulle ju bli totalhaveri...

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tar 300kr för 10st NTN 6004, minst lika bra kvalitet som skf, fag eller någon annan premiumtillverkare.