Byta kedjehusolja samt kolla kedjespänning på xp

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Eftersom jag la ut över 6000kr på den första servicen med dämparservice och lite annat i vintras så tänkte jag se över maskinen själv i sommar.

Om jag inte missminner mig så var det 3år/1000mil intervall på stiften så de behöver inte bytas.
Så det blir byte av kedjehusolja samt koll av spänning på kedjan samt nytt fett i alla smörjpunkter.

Är lite fundersam på hur jag får rätt spänning på kedjan utan att plocka bort locket på kedjehuset för det verkar krävas en hel del demontering för att komma åt.

Tänkte göra det lätt för mig och suga ur oljan och fylla på ny.
Sedan verkar det finnas olika bud om kedjesträckaren om man söker runt, en del påstår att det sitter locktight i gängorna och därför går den tungt/svår att ställa för hand.
vad gäller?

Last edited:

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Spänn den för hand så hårt du kan (Absolut inga verktyg) Dra sedan tillbaka så att du får i låsningen. KLART!

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Så att det finns locktight på gängen så att den går trögt stämmer ej?
Jo, det stämmer, ta en liten stålborste och skrapa bort den. Dessutom finns det ingen sprint som man ska trycka dit utan endast en låsmutter. Annars stämmer speedo_4as råd.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jo, det stämmer, ta en liten stålborste och skrapa bort den. Dessutom finns det ingen sprint som man ska trycka dit utan endast en låsmutter. Annars stämmer speedo_4as råd.
Jag antar att man inte ska skruva ut den helt(har ingen aning om hur spännaren ser ut) ifall den tappar något invändigt?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Lossa på låsmuttern, skruva ut justeringsskruven en bit och borsta på gängorna, skruva in justeringsskruven för hand tills det tar stopp, skruva tillbaka låsmuttern. Klart.

Jag antar att du har tagit bort slutburken, annars är det ett måste.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Du ska putsa gängorna som sagts, sen spänn så mycket du kan för hand, ta sen tillbaks ett knappt varv annars blir det för hård spänning på kedjan. Har själv kollat ut det där när jag byt olja
och haft bort allting (i samband med mattbyte och annan service) så jag skulle kunna byta olja nästa gång utan att ta bort locket.
Jag har så mycket spel som möjligt på kedjan utan att den börjar slå i kedjehuset. Det är dock lite mera än ett varv tillbaks.
Men som sagt ta ett varv så är det bra, ska man ha det perfekt får man öppna.

Det är väldigt lätt att spänna kedjan för mycket på xp-chassiet vilket resulterar i effektförlust och
varmgång av kedja och drev, uppnött spännare, vilket i sin tur leder till haveri.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Sålänge man inte har polioknapp, (Elstart), så kan man lika gärna ta av kejehuslocket när man ändå plockat ur slutburken, knappt något extrajobb.
Passa då på att ta ur lilla drevet och kedjan och ge kedjan en noggrann inspektion. Kedjor på XP-chassiet lever ett hårt liv, min första klarade sej bara lite drygt 300mil.

Naturligtvis är det klokt att ta ur och inspektera kedjan på maskiner med Elstart också, det är bara besvärligare.

tompaj

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
47
dalarna
vad menas med perfekt spänning?? jag har nyss bytt matta o könde på kedjan när jag demonterade , den kändes spänd o ås hårt orkade jag inte dra för hand, jag provade utan locket monterat, är det bättre med lite slackare kejda än för spänd??