byta fjädern??

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 01-Nov-03 kl 11:09 PM (CET)]Jag köpte nyligen en lynx enduro 500 rave -97.

han har haft dubbel dyna på den, men jag köpte den med enkeldyna. nu sitter det en hårdare fjäder i boggien som är till dubbeldynan. jag fick originalet med till öhlins dämparen.

ska jag byta fjädern eller blir den för hård som sitter där nu?

finns det nån sätt man kan ta reda på om den är för hård utan att köra med den?
är det svårt o byta? har aldrig bytt förut:(

är mkt tacksam för svar.

EDIT: jag väger ca 73kg om det har nån betydelse.
 

LarsaP

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ånge Sverige
Hmm.. det beror lite på vilken körstil du kommer att ha kanske. Helt klart blir den hårdare men frågan är om det gör något, sitt på skotern, hoppa och studsa lite på dynan, känns det hårt så är det väl så, jag har själv ingen mot hårdare fjädrar men det är å andra sidan en fråga om körstil som sagt.

Mvh // Larsa
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
ok, jag har funderat i flera dar nu på hur jag ska göra. är det inte så att dämparna är lite hårdare nu när dom bara ståt på sommaren? jag kör ju rätt hårt med skotern. inge lugnkörning, på leder tar man det väl lungt, men inte annars:) ska jag testa när snön kommer om jag ska byta?

kan man inte ändra hårdheten på dämparen då?
 

LarsaP

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ånge Sverige
Jag tycker nog att du ska provköra först och sedan fundera vidare på ett eventuellt byte. Om man säger så här.. fjädern är den del som håller skotern uppe och som bestämmer hårdheten på själva fjädringsvägen och dämparen tar upp stötarna, hårdare dämpare desto bättre "stöt upptagnings förmåga" dvs, hindrar boggien från att slå igenom.
Har du en ställbar dämpare så kan du ju prova lite olika inställningar men jag tror säkert att det kommer att funka rätt bra i alla fall eftersom du gärna gasar på lite, borde funka helt ok vid hopp och annan rolig körning.

Mvh // Larsa