Byta drivhjul pro x2 (Grova ihålig axel)

MGrahn

Aktiv medlem
14 okt 2008
86
1
8
Piteå
Som topic, ska byta drivaxel på skotern och ska då flytta över drivhjulen. Någon som gjort det eller vet hur man gör?
Mvh

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.559
424
83
Malå/Adak
Du är tvungen att skaffa en annan drivaxel, en massiv vanlig 6-kantig och sen pressa på BRPs orginal non-slip på den, det är enklaste och billigaste lösningen. Till nyare RMK med tjockaxeln finns det en firma i USA som tillverkar hjul, men jag vet inte om det är samma splines på den axeln, husromhelst är dom hjulen jävligt dyra, 110 dollar/styck eller liknande, ska du tulla och momsa det hamnar du på 3 papp eller något liknande för två hjul.

PrOx2

Aktiv medlem
26 jun 2008
78
0
6
Luleå
Som topic, ska byta drivaxel på skotern och ska då flytta över drivhjulen. Någon som gjort det eller vet hur man gör?
Mvh
Jag har monterat nonslip drivhjul på min prox2 du måste beställa dom från usa och ja dom är dyra tror de slutade ungefär på 2500 innan jag hadde dom hemma men de är inga problem och byta bara och pressa av dom gamla och pressa dit dom nya. Men du måste korta boggie skenorna 75mm pga att drivhjulen tar i dom annars... :hello:

Här beställde jag: https://www.avid-products.com/store/ProdDet.cfm?ProdID=103

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
2500kr var ju inte såå j*vla farligt ändå... tänk om man ska köpa en ny axel och sen brp drivhjul det måste ju bli mycket dyrare?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.559
424
83
Malå/Adak
Dollarkursen är en annan nu än bara för ett halvår sen... bara hjulen hamnar på ca 2-2500, sen ska moms och tull på det om du är laglydig och duktig =)

En begad ProXR-axel är inte så dyr om du hittar en, förmodligen går det dit från vilken edge som helst. BRP hjulen kostar ca 600-700 pix per styck, minns inte exakt.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.559
424
83
Malå/Adak
Fick du tag i några till grova axeln?

Jag har aldrig sagt att det var svårare att montera Avids hjul, bara att det kan bli dyrare.