Byta bromsbelägg på Formula Plus 538(521cc) -1991

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
hur gör man..finns det någon beskrivning på hur man gör eller någon som kan beskriva för mig i Pm?

mvh :)

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Någon som kan skriva eller länka en skiss på hur man gör för jag hittar inte någonstans som visar,berättar hur man gör?

även någon som vet hur man fixar så att dragsnöret hakkar i direkt från platsen där det sitter..min kuggar ifrån och dras ut längre för att få starta igång den som är mkt jobbigare,svårare.

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag minns inte om den har hydraulisk broms, eller om du har bromswire. Återkom med info om det, så kan jag kanske hjälpa till.

Angående problemet med dragsnöret; detta är ett känt problem på Rotax-motorer. Skruva lös hela startapparaten (magnapullen, som snöert går in i), och beställ en rep-sats hos tex rinab.nu. Du behöver framför allt låsklack, medbringare, samt i värsta fall kanske ett linhjul.

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Det är Wire på dom så du får mer än gärna försöka hjälpa till för jag behöver byta dom..men just nu sitter i stillastående skivan lite löst och går att klappa på den röra den borde väll inte gå?

Men vad tråkigt..det är inget men kan smörja upp eller så..för ibland så hakar den i direkt från plats när man drar snabbt i handtaget med snöre..men antar jag får beställa rep sats då! för det går väll inte montera elstart på dom här?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Skivan sitter alltid löst på dom där, det blir glapp i kilspår/splines med tiden, så att skivan skramlar omkring... Helt normalt, och inget jätteproblem.

Ok... Wirebroms. Då är mitt allra bästa råd att köpa en komplett hydraulisk broms från tex en Ski-doo REV, tillverka ett nytt fäste till oket, och kasta din wirebroms så långt du orkar. Wirebroms är en dålig ursäkt för broms...

Du kan byta hur mycket klossar du vill, den kommer ändå funka skitdåligt. En komplett Hydraulbroms får du för 500-800 spänn. Nya bromsklossar till din wirebroms kostar antagligen lika mycket, om det överhuvudtaget går att få tag på.

Och jag lovar dig... Skillnaden är som natt och dag!

Elstart tror jag fanns att köpa, men helt sjukt dyrt. Runt 8000:-.

Så... Köp en repsats.

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Det låter gött då behöver jag inte beskymra mig för skivans lilla skrammel :)

Jag har redan nya bromsbelägg liggandes som var billiga att köpa via Mekonomen, innan ena belägget blev väldigt slitet som gör att den inte tar mycket så funkade den hur bra som helst utan problem..men jag ska överväga att köpa Hydral från REV och montera istället då.

Trodde det var något man kunde fixa själv..attans tänker inte köpa elstart för nästan lika mkt pengar som skotern är värd!

men om du kan får du gärna berätta i privata meddelande hur man byter beläggen endast :)

Tack så mycket :) mvh

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Någon som kan beskriva hur man ska göra eller kan länka till någon sida där dom beskriver för en?

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Bugar och bockar verkligen,det verkar vara,se ut precis som på min :) vad snällt..tack så jätte mycket!!
nu är det de svåra kvar och förstå sig på och fatta allting som står där bara..detta kommer bli ett stort projekt verkligen förstår jag,väldigt svårt med att hoppa fram,tillbaka osv =/ jag fattar knappt något av allt som står.

ingen som kan skriva upp hur man gör från början till slut eller kanske bor närma mariestad som kan detta, får självklart betalt.

Last edited:

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Altså ,det är som jag kommer ihåg när jag ser vintage ski-doos manual .
Skruva loss den lösa delen av bromskalipern.
Ta bort de slitna beläggen - och montera nya.
Sätt tillbaka skruvar osv som de satt tidigare - ta bilder före !
Justera enligt manualen - vintage ski-doo......

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Står man ska ta bort Kylar/olje behållaren och det har jag gjort..men nu måste man ju fylla på båda och sen lufta eftersom dom är bortkopplade.
Det som är konstigt är att ena bromsbelägget som sitter bakom bromskivan det går ju inte justera utan det sitter ju bara fast skruvat i oket :S jävligt skumt tycker jag för den pressas ju inte mot skivan utan bara sitter där.

Pegga

Välkänd medlem
11 feb 2012
271
0
16
Mariestad
Då har man bytt till 2 nya bromsbelägg då dom gamla var helt slut..men vilket jääävla pill det är för att byta 1 av beläggen det som sitter bakom bromsskivan..helt sjukt det kunde man ju byggt lättare från början på dom! men nu är det gjort!

nu ska jag bara byta kedjeolja,kylarvatten,motorolja sen ska den startas upp igen :)

Last edited: