Sommarförvaring - koppla loss C-tek uttag?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
BRP-maskiner av generationerna XP och framåt som har långa kedjehus mår definitivt inte bra av att överspänna kedjan!

Om du använder en vanlig torxnyckel, "L-nyckel", sätter långa sidan i justerskruven och håller i korta delen och vrider med två fingrar samtidigt som du juckar sekundären fram och tillbaks med andra handen så kommer det bli ett ganska distinkt stopp. Backa sedan ut minst ett klick, men kanske ännu hellre två.

Antar att du inte tänkt hoppa så långt med Commandern och fullgaslanda? För i så fall är det inte så känsligt även om kedjan skulle vara aningens slak.

Känns det ändå osäkert så ta dig tiden att plocka av kedjehuslocket en gång och träna lite med löst lock då du ser vad som händer. Kedjan ska inte nå att slå i huset men ska heller inte vara sträckt som en fiolsträng.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för ditt svar JAAG.
Är det svårt öppna kedjehuslocket eller bara några skruvar?
samt är locket ovanför överfyllningspluggen dvs. ingen olja rinner ut om man lyfter övre locket? Kanske är separata "fack" dvs. så man inte råkar förorena växellådsoljan?

Förstår om mina frågor är lite av "överanalysera/överdrivet försiktig" karaktär men jag ställer gärna en fråga för mycket då detta med ny skoter och garantier är nytt för mig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
I ärlighetens namn har jag aldrig öppnat en hög/låg-låda så jag ska inte säga säkert men det vanliga kedjehuset är superenkelt, det värsta där är att huven måste av för att få loss slutburken...

Det är samma olja i hela lådan/kedjehuset.

Har du förresten läst i instruktionsboken om vilket förfarande dom rekommenderar?
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Står dessvärre inget i instruktionsboken.
Däremot i BRPs video jag länkade till, visar de hur man ska spänna. Men det går väldigt fort i filmen och svårt få nån känsla hur hårt hon drar.

Kedjan var väldigt spänd från fabrik jämfört med på filmerna jag sett på youtube. I praktiken, om jag följer filmerna, blir det att släppa på spänningen.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Jag gjorde om proceduren på följande sätt:
Lossade på skruven (skruvade bakåt två varv) och så lät jag frun testa dra åt den. Hon följde instruktionerna i BRPs video (länkad i tidigare inlägg). Satte även en markering så hennes spänningsläge gick att hitta på nytt.

Därefter lossade jag kedjan och övade på att själv hitta läget när det går tungt. Gjorde en avslutande justering av kedjan enligt de olika videos jag sett på youtube. Jag tittade inte något på min frus markering utan fokuserade endast på hur motståndet i mejseln kändes.
Resultatet var att jag landade på samma markering/inställning som min fru.
Syftet med detta var att eliminera min osäkerhet kring vad "när det tar emot" innebär samt låta min fru, som ej grubblat på detta, utföra spänning utifrån instruktion.

Jag tänkte nu köra med skotern och sedan kontrollera kedjans spänning igen om ca 5-10 mil. Då gör jag på liknande sätt och sätter en markering och känner om det går lätt eller om den redan är lagom spänd.
Vid service till hösten tänkte jag kolla med ÅF om de kan kolla kedjespänningen. Det får blir det nya "noll-läget". Sedan kommer jag istället att göra markering varje gång jag behöver kolla spänningen och om den går tungt görs ingen ändring.
Dvs. så som jag borde gjort från början.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ja nog tror jag du grubblat tillräckligt på detta =)

Huvudsaken den inte är sträckt som en fiolsträng eller jätteslack.
Mööööjligt att man kan få en hum om hur slack kedjan är om man pillar bort gummilocket mitt för variatoraxeln och kikar in/petar med något långsmalt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar Jaag.

Huvudsaken den inte är sträckt som en fiolsträng eller jätteslack.
Jepp. Bör vara inom detta intervall nu dvs. ej för slack och ej för sträckt.

En parentes:
Vet du vad denna skruv är på växellådan på min andra commander? (årsmodell 2015) Enligt sprängskiss framgår inte vad skruven är till för. Verkar ej heller vara någon kedja i den växellådan enligt sprängskiss.
 

Attachments

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Spännarna ska gå finger lätt med den medföljande torx nyckeln. Minste lillla motstånd backa tillbaka till närmaste klick . Klart. Jätte enkelt. Viktigt kolla freqvent första 100milen.

Misstänker många läser inte OMM och överspänner kedja
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Hur fyller man enklast på glykol när behållaren ligger långt in under schassit?
Kan man få loss locket, trycka in glykol med sugpump eller måste man montera bort plastdetaljerna som utgör huven?

Noterade även att det är röd glykol.
Har grön i den andra skotern.😕
 

Attachments

Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för tips tompa.
I samband med att jag köpte skotern fyllde de på med glykol men nu efter att ha kört ca 32 mil så har nivån gått ned ca 1,5cm under "cold temp" sträcket. Tyder det på något läckage att ta upp vid servicebesök eller rör det sig om normal förlust?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Normalt ska inte kylvätskan minska men har en bekant med lite äldre 900 ace och den brukar han få fylla på i nån gång så vet inte om den trycker ur sig sig eller läcker.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Kommer gå igenom boggien på commandern inom kort och kolla boggiehjulens lager.
Om de går tungt pressa in för hand, finns nån bra metod för att få dit dem så man slipper köpa dyra pressverktyg enkom för detta?
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Skall ställa in skotrarna för vintern.

Tänkte tvätta dem med vanligt bilschampo nu till helgen sedan in i varmgarage och på med kapellet.
Till hösten kommer jag serva skotrarna (byte växellådsolja, smörja boggien, spänna mattan, byta filter etc)

Några frågor:

1
. Vilket bränsleadditativ bör man stoppa i tanken?
2. Commanders har snabbuttag för C-tek laddare på sidan om styret. Dessa har en liten diod som blinkar hela tiden.
Hörde nånstans att man bör koppla loss dessa under sommaren för att de inte ska dra ut batteriet.
Vad är enklaste sättet göra detta?
Går det liksom "snäppa loss" elkabel på baksidan av dessa c-tekuttag eller måste man leta fram batteriet och lossa klämmorna där?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Mycket klokare att serva innan du ställer bort den, i alla fall fett/oljedelen av servicen. Då har du tryckt ut vatten och smuts ur bussningar, tappat ur ev kondens ur kedjehus/växellåda etc.

Har du inte batteriet otillgängligt så lyft av minuspolen från batteriet.
 
Reactions: Conpros