Byta boggie till Boondocker boggie på en 2014 49 Ranger

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Har en 49 Ranger som jag haft sen ny och gjorde ju missen att köpa ny skoter året innan den nyare modellen kom, dom går ju så där i snö och det är väl attackvinkeln som är för brant på dom. Har läst nånstans om nån som flyttat boggien (tror det var främre infästningen) på en 49 Ranger med detta chassie men hittar inte igen den infon om vad som gjordes.

Kör inte så mycket skoter nu mer och i våras krossade jag vänster knä med motorcykeln så det går ganska tungt att köra skoter det lilla jag testat i vinter. Skulle gärna byta maskinen men tycker det är för mycket pengar att lägga i mellan mot en ny eller nyare skoter då jag inte vet hur det kommer att gå att köra skoter i framtiden, vill ha denna typ av skoter då det blir ganska mycket pulkdragning med familjen men skulle gärna ha en lite bättre lössnöegenskaper då man kör själv.

Har ganska länge haft en idé om man skulle kunna byta ut hela boggien på 49 Rangern till en beggad boggie från en Boondocker 3900? Man verkar ju kunna köpa en komplett 3900 boggie av årsmodeller som är runt 5 år gamla för runt 5-6000 kr på skrotarna, så skulle man med en arbetsinsats få dit den och på så sätt få skotern att gå bättre i snö vore det kanske värt det, nackdelen skulle väl vara att skotern blir sämre att backa med. Att det säkert är möjligt tror jag det handlar ju bara om tid och pengar ;) men frågan är hur mycket jobb och mättande som skulle krävas? Man lär ju få borra nya fästhål i tunneln och även kanske göra nya fästen för den nya boggien och det är väl inga större problem men den stora frågan är ju hur man ska veta på vilken plats boggien och dess axlar ska sitta för att den ska fungera och att man ska få till lössnöegenskaperna och om man kommer att klara räkna ut det?

Drar mig inte för att göra nåt sånt här projekt om det är möjligt för en lite händig person, har tillgång till svarv och fräs via vänner om det skulle behövas och gillar lite vansinniga projekt mest för att testa och hålla på. Som exempel håller just nu på med att kompressormata en Honda CB250 och i jämförelse till det projektet skulle ett boggiebyte på en 49:a vara ett riktigt klokt projekt.