Bygge av barnskoter från scratch - Lynx Shredder 110

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Såg att en Lynx 120 kostar 56900kr nu (Vilket är helt sjukt. Fördel för mig att miniskotern jag köpte ökar i värde.). Så du kan ju göra ett rätt avancerat bygge innan du spräcker den budgeten =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Såg att en Lynx 120 kostar 56900kr nu (Vilket är helt sjukt. Fördel för mig att miniskotern jag köpte ökar i värde.). Så du kan ju göra ett rätt avancerat bygge innan du spräcker den budgeten =)
ja det är helt sjukt vad en ny 120 kostar och inte för att tala om 200an. Men 120in är en otroligt enkel maskin så den är dyr. Ligger just nu under 10k för bygget. Lite svårt att ge en exakt siffra då den är byggd av mycket skrot/material som man haft liggande och aluminiumplåt som är inköpt för flera år sedan. Motorn anser jag som gratis tex... :)
Men jag kan utan dåligt samvete köpa en ny 200 matta om det visar sig att denna skarvade matta inte håller måtten..

Men tror nästa man kan komma undan billigare om man köper en komplett 120 skoter i reservdelar och köper en motor/koppling från annat ställe.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag orkar inte säga att de ser stenbra ut längre som alltid med dina byggen så jag säger att de ser fördjävligt ut 😁
haha ja det ser faktisk fördjävligt ut, då tanken är gjord i 1.5mm aluminium och pedalen till svetsen är paj och jag har inte orkat laga den, så svetsarna är ingen man är stolt över... men den är tät med testtryck på 0.7bar så det får duga :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
haha ja det ser faktisk fördjävligt ut, då tanken är gjord i 1.5mm aluminium och pedalen till svetsen är paj och jag har inte orkat laga den, så svetsarna är ingen man är stolt över... men den är tät med testtryck på 0.7bar så det får duga :)
Jag såg inte svetsarna förenns nu när jag somade in de såg ju bra ut på håll :) Men då ska du se mina aluminiumsvetrsfogar med migsvets som har dåligt slangpaket, jag jan få till 20-30mm lång fog sen fastnar tråden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har provkört maskinen ikväll i ca 2.5dm snö och den går fint. Utväxlingen blev perfekt, går i krypfart på ettan och lägger man i tvåan så går den i mer normal fart men är ändå stark från noll, sen är det väll 2 växlar till tror jag om man vill köra ännu fortare. Lite justeringar kvar, luftfiltret/luftbox måste fixas, började gå dåligt när filtret blev igensatt av pudersnö. Sen en bättre kedjespännare måste fixas. Sen ska all el göras seriöst, nu har jag bara hällt i allt i baljan :)
Blir att fixa detta imorgon så ska det komma riktigt mycket snö på lördag så då blir det djupsnötest...