Buskörning

erik1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
33
0
0
Vad är definitionen av att busköra? Termen används ofta av media och skoterklubbar i många sammanhang, men definitionen tycks vara oklar. Är buskörning att köra snabbare än normalt på en led, eller snabbare än 70 km/h på en sjö, eller hoppa lite i en avlägsen och ödslig del av fjällvärden? Jag skulle vilja definiera buskörning som körning över den enskilda personens förmåga eller annan körning där hänsyn till lagar, miljö och andra trafikanter inte tas.

Som sagt termen att busköra används i så många sammanhang så dess mening och innebörd blir vag och betydelselös. Jag skulle vilja se att journalister och skribenter är försiktiga med användningen av termen och ser till att förklara eller definiera termen inom det sammanhang det används. Det gäller både här på Skoterleden.net och i övriga medier som skotertidningar och dagstidningar.

Vad är er personliga definition av buskörning?

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Buskörning bör väl deffineras att inte visa hänsyn till omgivning generellt. Om du åker i 70 eller 140 har ingen betydelse om det är på en öde plats med damma förbi en skidåkare i 70 upplevs av skidåkaren som hänsynslöst, även om samma skidåkare själv sätter sig och kör på samma sätt. Men jag håller med dig, det är ett begrepp som missbrukas och ofta utan saklig grund. Men visst kan jag sätta mig in i andras situation om det kommer en gäng maskiner till en ravin för att leka vilket jag själv tycker är bland det bästa som finns, men dom som sitter i ravinen och har det gott uppskattar det nog inte på samma sätt. Nyckeln till ett gott rykte är hänsyn.

Men åter till dina synpunkter, tyvär är det ett fåtal som inte visar hänsyn som drar resten av skoteråkarna över en och samma kamm. Vi måste alla hjälpas åt och visa hänsyn och förståelse.

Men som avslut måste jag även ge ris åt de som skriver sarkastiska och synnerligen barnsliga svar ( gäller inte dig som startade denna tråd ).

Have fun

Dave

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
Sveg Sverige
För mej är buskörning när man inte visar hänsyn till andra ute på lederna. Om man är ute å blågasar där du inte stör nån tycker jag ok för alla är vi ju gasglada.! Men att blåsa förbi ex: en skidåkare i 60-70km/h är inte att visa hänsyn och då kan man förstå att skoteråkare får dåligt rykte om sej. Men sen om man leker i puder eller hoppar där man inte stör tycker jag är ok, men alla kan vi bromsa in dom där futtiga meterna då vi ska möta/köra om annat folk,vare sej dom åker skidor, går, eller skoter.! Det skulle alla tjäna på.!

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Detta är en svår fråga, det som är buskörning för den ene är semästerkörning för den andre.
För vissa är buskörning när någon kör fortare än 20 km/h, medans andra tycker att det nog kan gå 150 km/h utan att man har buskört.
Så omdömmet är så varierande från person till person.
På sjön finns en regel som säger att man i god tid ska visa vad man tänker att göra. Vilken manöver som komma skall tex. om man möter en skidåkare så kan man köra åt sidan i god tid så att skidåkaren uppfattar det i tid och som följd känner sig trygg med skoterföraren.

B

Buse

Skidåkare har inte det minsta att göra på en skoterled,så skippa skid snacket.Buskörning är väl mera att köra på grannens tomt eller allmän väg och skoter förbuds zoner... Kör nyckter och med innsidan av huve så slipper man en massa skit

erik1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
33
0
0
Frågan är vad gränsen går mellan buskörning och olaglig körning?

På tal om skidåkare så känner jag vissa som störs av snöskotrar så fort som hör ett avlägset 2-takts ljud långt bort i fjällvärden. Jag känner också andra skidåkare som använder gärna skotern till att ta sig till mitt ute i fjällvärden för att sedan åka skidor. Var försiktig att dra alla under en kam.

Tyvärr har det blivit så att skidåkare och skoter åkare slåss om rätten till samma områden och därför går det aldrig att få båda parterna nöjda. Det är nog därför termen buskörning har fått en sån diffus innebörd. Termen används nuförtiden för att beskriva allt som inte är omtyckt när det gäller skoter användandet.

Men vist finns det saker som kan legitimt klassificeras som buskörning till exempel körning i bostads områden och tätorter i höga hastigheter bara för nöjets skull. Tyvärr så har det blivit så fort en yngre person kör "sportigt" eller "inspirerat" (dock med hänsyn till andra) så klassas det som buskörning. Den yngre generationen får ta mycket onödigt stryk för andras beteenden.

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Du som skriver att skidåkare inte har något på skoterleden att göra, ta en liten studie i vad allmansrätten och terrängkörningslagen säger. Visst finns det områden där skidåkning skall undvikas " läs fasta skoterleder ", däremot finns det inget förbud mot detta, men skidåkarna bör även vara medvetna om att det är en skoterled dom nyttjar.

Det du säger är ungefär samma sak som att fotgängare inte skall kunna gå efter en väg.

Skärpning grabben.

B

Buse

Skoteråkare har inget i skidspår att göra så då kan man ju säga att skidare inte skall va på leden.Skulle denna regel följas slapp man en massa problem dessa i mellan.stifta en så n lag då för f-n,för skotern kommer alltid att va problem för vissa ..... Du MICKE suger rätt hårt

M

Mangebange

Vill bara uttala mitt stöd för Mickes inlägg!!
Såsom framförare av skoter så har man ALLTID ett ansvar att visa hänsyn till mer oskyddade terrängtrafikanter!!!

Vill uppmana till skärpning av omdömet för ett stort antal av alla er skoterförare där ute, blir det ingen ordning på buskörningen så lär inte Naturvårdsverket sitta overksamma i framtiden!

//v-max 4-ever

Dave

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
Sveg Sverige
Jag tycke oxå att skidåkarna kan hålla sej i skidspåret,men som dom flesta vet så har dom ALL rätt på sin sida att få åka på lederna och där har vi skoteråkare SKYLDIGHET att visa hänsyn.! Synd men så är det.!

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Men hur gör ni på de kombinerade lederna då???
Det finns hur många sådana leder som hälst, så väx upp och vakna alla egotrippade indevider...
Men vissa tycker att man ska styra landet med flera lagar, men ingen följer ju de som finns så varför flera!?
Nää fram för mer skoterburen polis och ett sunt förnuft...