burka med skoter tips?

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
nån som har nått bra tips på att burka med skoter ja är ganska lätt så har inte gått nå vidare för mej när ja har kört tidigare men står ja still så kan ja tippa ikull skotern väldifgt lätt

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Lite tips kan man väl ge men det mesta är övning.

Sväng lite åt motsatt håll samtidigt som du lutar dit du vill burka(ex. sväng höger&luta vänster så går skotern ikull åt vä), sen måste du använda gas i lagom mängd.
Väl nere så ska skotern ligga ikull utan problem sålänge du håller lagomt med gas och låt gärna skidorna peka uppåt(motsatt håll från vars du svänger).

E

eMe181

Man ska nog stå i mitten, mannen. Det är nog bäst att du tränar själv, svårt för oss att säga. Först och främst vad kör du för skoter och hur stor är du?

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Själv tycker jag det går bättre om man kliver över och står med båda fötterna på ena fotsteget och så gör man som Skrotiz beskriver

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Själv tycker jag det går bättre om man kliver över och står med båda fötterna på ena fotsteget och så gör man som Skrotiz beskriver
Tycker jag också, går att burka med fötterna på båda sidorna, men får omkull den mkt skönare då man står på en sida. Är det för lite snö och isigt så kan man få en flygtur när man lägger tillbaka den om man inte är beredd. (blir som en katapult effekt). Annar är det bara övaövaöva sj så måste jag alltid ta en läro säsong nån månad då man kommit av sig lite under sommarn :)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det är perfekt att börja på en sida tills du har lärt dig att bryta omkull den ordentligt, sen kan du gå över till att stå som vanligt, när du har lärt dig att kontrollera det så kommer du kunna kasta skotern åt höger och vänster som en vante. Och som dom andra säger, sväng med skidorna åt motsatt håll så att säga.

Det gäller bara att inte vara rädd för snön, du kommer tippa många gånger men det är väldigt viktigt för att faktiskt hitta balansen i skotern (och i dig). Och sen är det väldigt sällan man gör illa sig av att tippa i djupsnön.

Lycka till!

Tycker jag också, går att burka med fötterna på båda sidorna, men får omkull den mkt skönare då man står på en sida.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Som alla andra sagt! Övning ger färdighet, kan ha stor betydelse vilken skoter du kör också, ex en RMK är ofta lättare att Burka med än ex. En mxz, eftersom RMKn har smalare mellan skidorna! :)

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Du kan ju även kolla om du har krängninghämmare, har du det så kan du plocka bort dem.
Det blir mycket enklare att bryta omkull skotern då.

Dock blir den lite vingligare/nervösare på leden, så du får ju bestämma själv:)

R

räsern

Du kan ju även kolla om du har krängninghämmare, har du det så kan du plocka bort dem.
Det blir mycket enklare att bryta omkull skotern då.

Dock blir den lite vingligare/nervösare på leden, så du får ju bestämma själv:)
Inte ska man väll behöva skruva bort krängningshämmare från skotern för å burka? det är som att ta bort balataremen från boggin för att dra "Res". Du kommer lära dig att burka på egen hand, det kan jag lova dig kör ut på en öppen yta och nöt så sitter det.

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Inte ska man väll behöva skruva bort krängningshämmare från skotern för å burka? det är som att ta bort balataremen från boggin för att dra "Res". Du kommer lära dig att burka på egen hand, det kan jag lova dig kör ut på en öppen yta och nöt så sitter det.
Man behöver inte, men man kan om man vill.
Självklart kan man burka med krängningshämmare, men en krängningshämmare arbetar på det viset att det hämmar krängningar, dvs burkningar.

Det betyder alltså att krängningshämmarna motverkar burkningarna och om grabben har svårt att burka så kan det hjälpa att ta bort dem, det är inte svårare än så.

Ska man dessutom bara köra lössnö så finns det ingen anledning att ens ha hämmare, många som bara kör lössnö tar bort dem och på vissa skotermodeller finns det inte ens hämmare (främst då lössnö-modeller).

jag har själv tagit bort dem, jag finner det mycket behagligare att burka utan dem och skotern känns mycket mer balanserad på sidan. (Ja, jag kan burka MED hämmarna också)

Att du jämför demontering av hämmare med demontering av balatarem är bara idiotiskt om jag får uttrycka min mening...

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Viktigt:

Titta långt framför skotern.
Jag tar det igen:
Titta långt framför skotern!

Titta åt det håll du ska-inte fem m framför skotern. Du kan faktiskt kompensera 0 i balanssinne på det sättet.

För några år sedan var jag ett par dagar på besök på en supplybåt i nordsjön-jag fattade inte hur det var möjligt när dom som jobbade på båten gick helt obehindrat på däck samtidigt som jag vinglade mellan containrarna som om jag hällt i mig en flaska TaxFree.
Fick tipset av en av killarna att rikta blicken mot fören/aktern på båten-och se: Kroppen kompenserar helt automatiskt. Och det fungerar precis lika bra när man kör skoter dessutom! =)

En till detalj: Om du kör nånstans där det är tex en trång passage mellan två träd: Sikta mellan träden.
Det låter helt självklart-men väldigt många tittar på träden/hindren (det behöver ju inte vara träd-kan ju vara sten, stubbe-you name it) och dit du tittar-dit kommer du.
Sikta dit du ska istället för det du absolut inte vill skada skotern eller dig själv med-så kommer du dit.
Det låter mycket enklare än vad det är att utföra-hur vansinnigt det än låter så är det -för dom allra flesta iaf- nåt som måste tränas in för att det ska sitta!

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Viktigt:

Titta långt framför skotern.
Jag tar det igen:
Titta långt framför skotern!

Titta åt det håll du ska-inte fem m framför skotern. Du kan faktiskt kompensera 0 i balanssinne på det sättet.

För några år sedan var jag ett par dagar på besök på en supplybåt i nordsjön-jag fattade inte hur det var möjligt när dom som jobbade på båten gick helt obehindrat på däck samtidigt som jag vinglade mellan containrarna som om jag hällt i mig en flaska TaxFree.
Fick tipset av en av killarna att rikta blicken mot fören/aktern på båten-och se: Kroppen kompenserar helt automatiskt. Och det fungerar precis lika bra när man kör skoter dessutom! =)

En till detalj: Om du kör nånstans där det är tex en trång passage mellan två träd: Sikta mellan träden.
Det låter helt självklart-men väldigt många tittar på träden/hindren (det behöver ju inte vara träd-kan ju vara sten, stubbe-you name it) och dit du tittar-dit kommer du.
Sikta dit du ska istället för det du absolut inte vill skada skotern eller dig själv med-så kommer du dit.
Det låter mycket enklare än vad det är att utföra-hur vansinnigt det än låter så är det -för dom allra flesta iaf- nåt som måste tränas in för att det ska sitta!
Mycket bra inlägg. Cred till dig. Jag kan väl också tipsa om att våga hålla lite högre fart i början. Skotern upplevs lättare att hantera, inte lika vinglig. Testa att öva på att köra på en skida, då kommer resten automatiskt.

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Ok! Berätta varför det är idotiskt :)
Därför att demontering av balataremmen kan/kommer leda till att saker går sönder med dyra reparationer som följd. (boogiedämparna kan slitas isär, skenorna åker igenom mattan)

Tar du bort hämmarna så innebär det ingen större risk att något går sönder pga av just det, därför anser jag att din jämförelse var idiotiskt:)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nu är det väldigt olika på hur skotrarna uppför sig av att man tar bort/kopplar ur krängningshämmaren-vissa fungerar det bra på medan andra blir närmast hysteriskt oförutsägbara.
Utan att veta vad det är för skoter tycker jag personligen inte att det är en skitbra ide om man är orutinerad -som ts säger sig vara- att börja förändra grundläggande framvagnsgeometri när det är körteknik han behöver lära sig.

Det spelar faktiskt i det här fallet ingen roll om han har en ny, gammal, kort, lång bra eller dålig skoter-det är inte den som ska anpassas nu. Just nu är det skiten bakom styret! ;)

Sen när man fått lite kläm på tekniken säger jag ingenting om moddar. Men det väntar vi med just nu!

Edit:
Blev lite overkill att kalla krängingshämmaren för grundläggande geometri-jag skulle skrivit filosofi, men det blev fel på vägen nånstans mellan hjärnan och handen.. Sorry! ;)
Antagligen lite trött såhär en söndagmorgon när det REGNAR ute! *morr!*

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Som Tobbe säger..

Titta dit du ska, och kör dit.
(låter idiotiskt enkelt...men en rallyåkare tittar inte på huven, utan tittar lååångt fram på vägen)

Tänk lite på Speedway åkarna hur dom kör i svängen, framhjulet åt ett håll, men ändå åker maskin åt andra hållet.

Samma i rally.

Det fick att fatta hur man kan balansera skotern i tvära eller långa burkningar.