Burka lättare med Boondocker

Finnwoodman

Medlem
8 mar 2015
10
0
1
Tyresö
Hej!
Har en Boondocker -14, 600cc, 3700 och vill kunna burka enklare i lössnö. Jag lyckas inte välta den tillräckligt vid tex skrå-körning hur mycket jag ens hänger.
Vad ska jag börja med att bygga om?
🔩🔧🛠
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
1. Smala av framvagnen om det går, Kan finnas bussningar på vardera sida om skidorna som går att flytta till utsidan 2. Ta bort krängningshämmaren och ev justera om framdämparna.
 

Raven71

Aktiv medlem
9 mar 2014
62
0
6
NB
Måste vara handhavande, öva säger jag.

du kan ju alltid koppla lös krängningshämmaren eller köpa den där snabbkopplig som sitter på 800an.
Säger han som bytte bort(36") till bredare framvagnen för att den var för vinglig/smal på 600an,
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Ja jag tycker det underlättar att svänga åt fel håll, även om jag rycker omkull den genom att flytta fetarslet utanför fotstegen. Jag "balanserar" med styrutslaget. Tycker den är hur smidig som helst. Krängningshämmaren är så mjuk så att den inte märks. Sen kan det väl också spela in hur boggien är inställd. Dvs skidtryck. Har kört 57 mil med min 3900 hittills i vinter, och det enda jag gjort är att spänna upp centerfjädern ett klick. Resten är som den kom vid leverans. All fjädring på mjukaste och balataremmen på näst lösaste. Spänner man åt balatan och klickar upp bakre dämparens fjäder så bör den bli lite svårare att få upp på sidan. Det kanske är så din är inställd? Annars ska det inte vara några problem att få omkull den. Tippar ju av sig själv, nästan så man behöver cykelstöd när den ska parkeras. ;)
 

dvärgen

Medlem
13 dec 2016
30
1
8
Luleå
Jag har en BD 800 3700 -14 och tycker också den är relativt svår att "välta omkull". Väldigt stel och när det väl kommer så kommer allt. Har dock krängningshämmarna på och skidorna på bredaste, ska ta bort de första och justera de andra till smalaste och återkomma med vad jag tyckte om det resultatet :) bör göra skillnad iaf!