Bukskydd freeride

Lindkvist

Medlem
16 okt 2010
42
1
1
Har nu köpt första "långa" maskinen och vill gärna höra vilket bukskydd ni rekommenderar?

Är lite kluven ifall jag ska satsa på ett hel täckande eller ett extreme bukskydd.
Ja jag vet att ett "extreme" skydd inte täcker lika bra som ett full täckande men läste att det samlas snö vid A armarna med hel täckande men samtidigt ska det ha bättre flytförmåga?
Vad kör ni med och hur upplever ni dom?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag har precis köpt en ny BD3900, får hem den så fort v-kit och bukskydd kommer till ÅF, då de inte hade något gult hemma som jag ville ha. Hur som helst, så stod jag i samma tankar, men valde ett heltäckande just för att jag hellre knackar bort lite is nån gång ibland, än att jag är helt utan skydd för a-armarna. Det heltäckande skyddar ju en aning bättre, och jag misstänker att jag kommer känna på en och annan stubbe under försäsongen.

Det var i alla fall mina tankar i ämnet, och så valde jag. Det är ju samma skydd på din skoter som på min.

//Dennis

Lindkvist

Medlem
16 okt 2010
42
1
1
Okej kul! ja jag har tänkt likadant faktiskt.
Som du sa så känns det viktigare att skydda A armarna.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Jag köpte stora bukskyddet till min Freeride -14 och tänkte lika som er, men mitt sprack på båda sidor pga is, försökte komma ihåg att knacka bort de men nån gång missade man de... så jag kapade ner de på mitten så de blev ungefär som smalt (lite bredare)

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Jag har breda bukskyddet på min och visst samlas det mycket snö men jag har aldrig haft något problem med isbildning

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Sätt ett snögaller i nosen så bildas det betydligt mindre is kring a-armarna! Isen kommer tills stor del från snö som smälter kring pipan. Så kommer det inte in snö dit så kommer det inte heller ut vatten. Har haft stora skyddet på alla BRP-maskiner jag haft och sett tydliga spår på dom att dom behövts!

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Bukskyddet har man ju för att skydda a-armarna.
Jag kör brett bukskydd på min freeride.
Bra flyt i lössnön får man också då.