BRP

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
After announcing last night that they will cease production of Evinrude E-TEC and E-TEC G2 outboard engines, BRP have today reported a $226M loss in the first quarter of this year.
The company that also manufactures Ski-Doo and Sea-Doo is expecting revenue in the second quarter to be down nearly 40 percent compared with last year.
The results came a day after BRP said it would cut 650 jobs (5% of its global workforce) and ended the Evinrude brand.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Trist. Jag är inte så inläst på Evinrude E-tec, men om fördelen där är samma som på snöskotrar att det är lägre vikt än fyrtaktarna och fortfarande (ungefär) samma rätt låga bränsleförbrukning så kan jag tänka mig att köparna av utombordare säkert inte tycker det är ett lika starkt köpargument som köparna av snöskotrar. Att spara in några kilo på en utombordare till en båt som inklusive motor väger väldigt mycket mer än en snöskoter (säkert bortåt eller i vissa fall långt över 500 kg, beroende på båt och motorkombination) och där det inte är lika viktigt att den enkelt går att slänga hit och dit, känns nog inte som ett så värst starkt köpargument. Fyrtaktare generellt har ju också bättre hållbarhet än tvåtaktare och även om nu Evinrude E-tec skulle hålla bättre än en snöskotermotor med E-tec (troligt att utombordarna har större cylindervolym sett till effektuttag än snöskotermotorerna) så tror jag ändå inte de matchar fyrtaktarna i hållbarhet. Svårt marknadsläge.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Kikade lite på båtmotorer, 30hk-ish storleken, för ett par år sen och E-tec motorerna var inte ett enda dugg lättare än jämnstora fyrtaktare. I alla fall inte än exempelvis Suzuki och Tohatsu m.fl, Yamaha är sin vana troget tyngst även på båtmotorer verkar det som.

Tvåtaktarn hörs däremot "kännas piggare" men hur det ligger till med det vet jag inte.